אין הרבה ישראלים שמתייחסים בצורה חיובית לנשיא טורקיה, בימין, בשמאל או במרכז. כולנו מסכימים לגבי אופיו הרקוב של ארדואן שמנצל את מעמדו כדי ללבות אנטישמיות, וכדי להפוך את טורקיה לאוטוקרטיה. הוא מהווה עבור כולנו מראה מעניינת, אבל הגיע הזמן שנפסיק להסתכל לתוכה בעין אחת עצומה.


״נלמד לקח את היהודים בישראל שבועטים בגברים, בנשים ובילדים כשהם מופלים ושוכבים על הארץ״, רעם ארדואן בפאתוס מול אלפי בני נוער מריעים, בסיטואציה שהזכירה מראות מצמררים מגרמניה של שנות ה־30. כשנתניהו ענה לו בבוטות, ובצדק, שר החוץ הטורקי מיהר לצדד בנשיא. ״נתניהו הוא רוצח שטבח אלפי פלסטינים חפים מפשע ומפציץ ילדים על חוף הים", הוא צייץ. 
 
לא נעים, אבל אם היינו נתקלים במשפטים האלה בטוויטר, לא היה מפליא אותנו אם המצייצים לא היו ארדואן ולהקת המעודדות שלו אלא פעילי זכויות אדם שמתיימרים להיות הנאורים שבאנשים. אז איך ייתכן שליברלים נחרדים ממעשיו של ארדואן, אבל נשמעים ממש כמוהו בנושאים מסוימים?
 

בימין לא סובלים את ארדואן האנטישמי ומרוצים כשנתניהו מחזיר לו באותו המטבע - מי שטובח בכורדים וכובש בצפון קפריסין, שלא יטיף לנו מוסר. נתניהו אכן צודק בתשובתו, אבל כשהוא חש שזה נחוץ, גם הוא יודע לנצל בציניות את הבעיות הקיימות במערכות השלטון. במקום לתקן את פגמיהן כדי לשפר את שירותן לציבור, הוא משתמש בהן כדי לבצר את שלטונו.


בנימין נתניהו. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
בנימין נתניהו. צילום: אסתי דזיובוב/TPS

 
נתניהו אומנם אינו כולא עיתונאים, אבל במקום לנסות לשפר את הטיות אמצעי התקשורת כדי שיספקו מידע אמין יותר לציבור, הוא ניסה עליהן את כל המניפולציות האפשריות רק כדי לקבל סיקור טוב יותר לעצמו.
 
בדומה לארדואן, גם נתניהו מפחד מ״ניסיונות להדיח ראש ממשלה מכהן״, כאילו ניסיון להחליף את השלטון הוא פשע. בימים האחרונים, להקת המעודדות שלו מצהירה שהוא יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה גם אם יוגשו נגדו כתבי אישום על שוחד, ואפילו אם יורשע, כל עוד לא הורשע על ידי הערכאה הגבוהה ביותר. 
 
אלה אמירות בלתי נתפסות מבחינת התקדים שהן מייצרות, כי אם נתניהו יצליח - ישראל לא תהיה מוגנת יותר בפני נבחרי ציבור שיסרחו. יהיה תקדים נתניהו. כך שלא רק שנתניהו לא מוכן להתמודד עם אחריותו לפגמים שהוא טוען שקיימים במערכות שלטון החוק, שכן הוא שולט בכולן בעשור האחרון והיה יכול לפעול לתקן אותן, גרוע מזה – יש הטוענים כי ראש הממשלה מוכן להקריב את מערכות שלטון החוק רק כדי שהוא אישית לא יסתבך איתן.
 
בימים אלה אין לנו תמימות דעים לגבי נושאים רבים, אבל לגבי האיש הזה ששמו ארדואן דווקא יש. הוא דמות שלילית, ולא משנה מאיזה כיוון מסתכלים עליו. אבל בואו לפחות נהיה עקביים.

בפעם הבאה שאיש שמאל שוחר שלום ימצא את עצמו הוגה בלהט משפטים שהיו יכולים לצאת מפיו של הדמות השלילית הזו, מן הראוי שיבדוק את עצמו. במקביל, בפעם הבאה שאיש ימין מצדד בכל מעשה של נתניהו בלי להתייחס להשלכותיו, שייזכר בדמיון של התפיסה הזו לתפיסה של ארדואן, ובמה שהוא חושב עליו.