לו ההחלטה על הקדמת הבחירות הייתה מתקבלת לפני חודש, זה היה העיתוי האידיאלי מבחינתו של שר האוצר משה כחלון. במקרה כזה סאגת יוקר המחיה הייתה מתייתרת וכאב הראש היה נחסך ממנו. כחלון העניק בשבועיים האחרונים טיפול חירום לסוגיית המחירים, אבל הסתפק בפלסטרים שהדביק בניסיון להרגיע. המילה האחרונה מצד המפגינים עדיין לא נאמרה, אבל נוכח הקדמת הבחירות, ספק אם חסימת צומת עזריאלי תועיל. נכון לעכשיו, לשר האוצר אין הרבה מה לעשות.
 
האם כחלון יעבור כעת לפעול במוד של כלכלת בחירות? השאלה מיותרת, כיוון שבמהלך כל 2018 הוא ניהל כלכלת בחירות לתפארת, באמצעות תוכניות “נטו” ובעלות של מיליארדי שקלים. אתמול חנך רשמית את מסע הבחירות לאור הצהרה לתקשורת שנתן בחדר של סיעת כולנו בכנסת. הקדמת הבחירות חסכה ממנו התמודדויות עם קבוצות לחץ נוספות, וכעת הוא יכול לנשום לרווחה. עם הנדוניה של תוכניות “נטו”, הוא יגיד לבוחר, “תראה מה מפלגת כולנו עשתה למענך”. אלא שבמסגרת מסע ההטבות שעבד כחלון לצורך העניין גם את תקציב 2019 וכאן טמונה הבעיה.
 
בשבוע שעבר הודיע כחלון על הארכת תוקף הפחתות המכס בהיקף של 1.5 מיליארד שקל לשנה נוספת ועל הטבות אחרות בדרך. את המחיר ייאלץ לשלם שר האוצר הבא, שימונה בהתאם לתוצאות הבחירות שנקבעו ל־9 באפריל 2019. אלא שהבעיה המיידית של כחלון היא תקציב 2018 והחשש מסטייה מיעד הגירעון.

הפגנת האפודים הצהובים בת"א. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת האפודים הצהובים בת"א. צילום: אבשלום ששוני

 

כחלון, שחרת על דגלו אחריות תקציבית לצד חמלה וסיוע למוחלשים, יתהדר בהשקעות הזרות, באבטלה הנמוכה, בשכר המינימום שעלה ובכל הצ’ופרים האחרים שחולקו לאזרחים. הבעיה צפה לאחר  שבקופת האוצר נוצר בור תקציבי כתוצאה מההאטה בגביית המסים, שאותו יש לכסות. כדי להימנע מסטייה מיעד הגירעון, העומד על 3%, יאמץ שר האוצר את כל היצירתיות החשבונאית האפשרית כדי להוכיח שעמד ביעד. לפני הנתונים שיפורסמו בשבוע הבא, יתברר שהגירעון עומד על 3.1% או 3.2% מהתקציב וזה בהחלט נסבל.
 
אבל עם כל הכבוד למספרים, המבחן האמיתי של כחלון נעוץ באתגר של הורדת מחירי הדיור, כפי שהבטיח לבוחר. אגב, בהמשך הדרך שונתה הבטחת זו למציאת פתרונות דיור לזוגות צעירים. במסע הבחירות הקרוב צפוי שר האוצר להכריז כי הצליח לבלום את הדהירה במחירי הדיור ושרמת המחירים ירדה בשנה האחרונה ב־2%. אבל מדובר בהצלחה בעירבון מוגבל, אם נביא בחשבון את המיליארדים שנשפכו על תוכנית מחיר למשתכן.
 
בתקופת כהונתו של כחלון כשר אוצר עלו מחירי הדיור ב־14%, למרות ארגז הכלים חסר התקדים שקיבל לצורך ההצלחה במשימה. ועדיין, צריך לחכות ולראות אם ההודעה על הקדמת הבחירות לא תחזיר לשוק הדיור את אלפי הזוגות הצעירים שחיכו לשווא לקבלת דירה בפרויקט מחיר למשתכן ואם לא תקפיץ מחדש את מחירי הדיור, כפי שטוענים, או ליתר דיוק מקווים הקבלנים. כל שנותר לכחלון הוא לקוות שהזמן יעבור כמה שיותר מהר.