"אתה עדיין מאמין בסנטה קלאוס?", צייץ הנשיא דונלד טראמפ בלעג לילד בן שבע בארה"ב. טראמפ לא ידע כמה הוא צדק. אם מישהו נעדר וחסר השנה בחג המולד, זהו סנטה קלאוס. הוא דילג השנה על ארה"ב. אין מתנות, אין חיבוקים, אין חיוכים. סנטה קלאוס החרים השנה את חג המולד באמריקה. "זה לא בשבילי", אמר. האמריקאים לא זוכרים חג מולד כל כך עצוב, כל כך מתסכל, כל כך לא נדיב כמו זה המצוין היום.



כמעט בכל תחום, בכל נושא ציבורי ובכל היבט חברתי הסיכום של השנה החולפת הוא עגום, מדכדך. חמור מזה, לא נראה שינוי מיידי, אין סימנים לשיפור מהיר. 900 אלף עובדי מדינה לא קיבלו משכורתם בעקבות השתקת חלקים מהממשל כתוצאה ממהלך של הנשיא בתגובתו לסירוב הסנאט לאשר תקציב לבניית חומה בגבול מקסיקו. מדובר, במאות אלפי משפחות שלא יכלו לקנות מוצרים הנרכשים לכבוד חג המולד וראש השנה האזרחי.



בערב חג המולד בורסת המניות בניו יורק רשמה את השבוע הגרוע ביותר שידעה בעשר השנים האחרונות. הסיבה, לדברי כלכלנים בכירים, אי יציבות בתחום הסחר העולמי שהנשיא טראמפ יצר ומזין כל הזמן במלחמת הסחר שלו נגד סין. אך הנשיא איננו מראה סימנים לריכוך העימות המסחרי עם סין שהוא מוביל. מי שאשם לדעתו בקריסת הבורסה הוא ראש הפדרל-רזרוו, והוא מאיים לפטרו, מהלך חסר תקדים בארה"ב.



טראמפ בשיחת הטלפון עם הילד. צילום: רויטרס



לקראת חג המולד פורסמו ומתפרסמים באמצעי התקשורת בארה"ב דיווחים, הערכות ופרשנויות שמהם עולה תמונה מבהילה של כאוס בבית הלבן בהיקף ובמידה שוברים שיאים. לפני שבוע מינה הנשיא ראש צוות חדש במקומו של קלי שהודח. שלשום נודע שהנשיא שוקל לפטר את ראש הצוות החדש. בצמרת הממשל, בראשות משרד ההגנה ובפיקוד העליון של צבא ארה"ב עדיין לא נרגעו הרוחות מפיטוריו והדחתו של מזכיר ההגנה מייק מאטיס. הדחה שהנשיא החליט עליה כמהלך עונשין נגד מאטיס על תגובתו התקיפה והבוטה להחלטת הנשיא להסיג את הכוח האמריקאי מסוריה.



מייק מאטיס מוערך כאיש השפוי, היציב והשקול בקבינט של הנשיא טראמפ. את חג המולד בילה מאטיס הרחק מוושינגטון, הרחק מהנשיא המאוס עליו. בטור השבועי שלו, המתפרסם היום בניו יורק טיימס, כתב תומס פרידמן, הפרשן המוכר והמוערך בארה"ב, דברים חסרי תקדים בחומרתם כלפי הנשיא טראמפ. "הגיע הזמן שהרפובליקאים ידיחו את טראמפ", זעקה כותרת הטור. "התנהגותו של טראמפ כל כך תזזית, השקרים שלו כל כך עקביים, חוסר הנכונות שלו למלא כראוי את תפקידיו הבסיסיים כנשיא עצומה כל כך, שעוד שנתיים בתפקיד עשויות לסכן באופן ריאלי את ארצנו", פרידמן מתריע, "הנזק של חוסר השליטה של טראמפ בעצמו מתפשט מעבר לגבולות אמריקה". פרידמן ציין שורה של מחדלים של הנשיא שפגעו והזיקו למעמדה של ארה"ב. "אם מנכ"ל של חברה בורסאית באמריקה היה מתנהג כמו טראמפ בשנתיים האחרונות, היה הדירקטוריון מפטר אותו מזמן".



דווקא הנשיא מצא לנכון להזכיר כי סנטה קלאוס לא קיים. יותר מאחרים הרגיש דונלד טראמפ כי הוא יצר במו ידיו מציאות שהדמות האגדתית האחרונה שלא תהיה מסוגלת לנשום בה היא סנטה קלאוס.