לנשיא האמריקאי דונלד טראמפ כבר יש חומה, רק לא במקום שהוא רוצה בו. למרות מסיבת העיתונאים הלוחמנית שערך והאיום כי אם לא יקבל מהקונגרס תקציב לבניית החומה בגבול מקסיקו, הוא ישבית את הממשל "לחודשים ואפילו לשנים" – הדמוקרטים לא נכנעים. להערכת גורמים בוושינגטון, הסיכויים שהקונגרס החדש יאשר את התקציב להקמת החומה קלושים עד אפסיים.


אבל כאמור כבר הוקמה עבור טראמפ חומה והיא נמצאת בגבעת הקפיטול, סמוך מאוד לבית הלבן. מדובר ברוב הדמוקרטי בבית הנבחרים החדש, ה־116 במספר, שנפתח ב־3 בינואר. הופעתו התוקפנית של טראמפ במסיבת העיתונאים בסוף השבוע האחרון רק המחישה את תסכולו וזעמו מהסיוט הצפוי לו בשנתיים הקרובות בגבעת הקפיטול שבשליטת הדמוקרטים.

מבחינת הבית הלבן המשמעות המעשית של רוב דמוקרטי בקונגרס היא שכל יוזמה, כל מהלך שטראמפ יבקש להניע, הוא צפוי להיתקל בחומה בצורה של מחוקקים דמוקרטים. הם ידחו ויסכלו את יוזמותיו של הנשיא, בין היתר גם מתוך נקמה על האופן שבו הוא התעלל בהם בשנתיים האחרונות, אבל גם מתוך רצון ושאיפה להוכיח כי הם הצליחו להחזיר לעצמם את השליטה בזירת החקיקה.


טראמפ נואם בפני חברי קונגרס. צילום: רויטרס


רוב בבית הנבחרים של מפלגה יריבה לנשיא הוא תופעה ידועה ומקובלת בארה"ב. בשנתיים האחרונות לכהונתו בבית הלבן ברק אובמה סבל קשות מהרוב הרפובליקני בקונגרס. הנשיאים רגילים לכך, אבל עבור נשיא מגלומן ונרקיסיסט ואדם שנהנה לרמוס את הממסד הפוליטי, איבוד שליטה בקונגרס הוא לא פחות מסיוט מתמשך ומציאות בלתי נסבלת.

טראמפ יגיב על מצוקתו בדרך היחידה שהוא יודע - טראמפיזם מוגבר ומועצם. מה שבעיקר מפחיד אותו זה העובדה כי כעת יוזמות לחקירות שונות נגדו יאושרו ללא בעיה מיוחדת עם רוב דמוקרטי. כתבת תחקיר שפורסמה בשבוע שעבר במגזין השבועי של ה"ניו יורק טיימס" גילתה כי ישנן לא פחות משש חקירות שנבלמו על ידי ועדות קונגרס שנשלטו עד כה על ידי רוב רפובליקני. 

למרות זאת, להערכת פרשנים שונים, הרוב הדמוקרטי בקונגרס יימנע מהנעת תהליך של הדחת הנשיא. זהו תהליך ארוך, מסובך ומייגע. חברי קונגרס דמוקרטיים בכירים ותיקים, ובראשם היו"ר ננסי פלוסי, אינם מעוניינים שהליכי הדחה יאפילו על פעילותם החוקתית, התשתית שלהם לתוכנית להביס את טראמפ בבחירות הבאות.