כינסתי לראיון ראשון, משותף ומדומיין את אורלי לוי–אבקסיס, יאיר לפיד ובני גנץ, שייתנו תשובות לשאלות החשובות שעל הפרק. שלום רבותי וגבירתי, שאלה ראשונה: האם תרוצו לבד עד הסוף או שיש סיכוי שתחברו למפלגה אחרת? 
 
לוי–אבקסיס: "כשאנחנו באים ואומרים חיבורים, אנחנו מתכוונים לשני גורמים שהיו נפרדים ועכשיו הם ביחד. המפלגה שלי, גשר, תהיה היחידה שתדאג לאזרח כמו שאני יודעת, וכמו שאתם יודעים שאני יודעת, וכמו שאני יודעת שכולם יודעים".
 
לפיד: "אין שום טעם לדבר על חיבור. אם מישהו רוצה להתחבר שיתחבר, אם לא רוצים להתחבר אז לא צריך להתחבר. בכל מקרה, יש עתיד בהנהגתי היא מפלגת מרכז ותישאר מפלגת מרכז, שמימינה יש מפלגות ימניות ומשמאלה מפלגות שמאלניות, והיא באמצע". 
 

גנץ: 
 
תודה לשלושתכם. העניין הבא: ביטחון. מה כל אחד מכם יעשה אחרת בדרום מול חמאס ובצפון מול התבססות איראן בסוריה? 
 
לוי–אבקסיס: "כשאנחנו באים ואומרים ביטחון בצפון ובדרום, אנחנו אומרים בעצם שאנחנו רוצים לחיות בשקט, זה מה שכולם רוצים. וכשאנחנו באים ואומרים מדיניות אחרת, זה אומר לעשות משהו שלא נעשה עד עכשיו, ובהחלט יש דברים שנעשו, אבל יש גם כאלה שעוד לא נעשו. ואם הם טובים, כדאי שייעשו ומהר".
 
לפיד: "אתה שואל על תוכנית, והתשובה היא בהחלט כן. יש לי תוכנית לגבי הדרום והצפון, אבל תן לי להפתיע אותך. יש לי תוכניות גם לגבי המזרח וגם לגבי המערב. והנה שוב יש עתיד מוכיחה שהיא מפלגת מרכז, בדיוק באמצע. בין לבין, וכך נישאר". 
 
גנץ: "אני לא צריך להזכיר שהייתי רמטכ"ל". 

יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם

 
טוב, אני רוצה לעבור ליוקר המחיה, נושא שמאוד מדבר אליכם. בעצם גנץ, עוד לא התבטאת בעניין, נכון? 
גנץ: "עוד לא". 
 
או־קיי, אז הנתונים מראים שבעצם המחירים לא מאוד עלו בשנים האחרונות, הכלכלה יציבה, האבטלה בשפל. אולי בעצם בנימין נתניהו ומשה כחלון מובילים מדיניות כלכלית אחראית? 
 
לפיד: "ברשותכם אני אפתח, כי זה באמת נושא שמאוד יקר ללבי". 
 
לוי–אבקסיס: "כשאתה בא ואומר יקר ללבך, אתה בעצם מתכוון שהוא יכול היה להיות יותר זול, אבל המחיר שלו בשבילך הוא גבוה, ולכן הוא חשוב לך. אבל אנחנו באים ואומרים שהוא חשוב גם לי, וגם לכל אזרח במדינה הזאת שחי פה. כמובן שמי שכבר לא חי, כלומר מי שמת, יוקר המחיה פחות משפיע עליו, אבל לאלה שחיים זה חשוב. חשוב מאוד. אפילו הכי חשוב". 
 
גנץ: "כן, זה בהחלט חשוב". 
 
לפיד: "אז ככה, עוד בבחירות הקודמות שאלתי: איפה הכסף? אבל הכסף הוא לא הבעיה, הכסף הוא הפתרון. הבעיה האמיתית היא ההנהגה, הבעיה היא אנשים, הבעיה היא מדיניות, ואני אוביל מדיניות אחרת, אבל לא לגמרי אחרת. כי לגמרי אחרת זה כבר יהיה שמאל, ואני מרכז, אני לא קיצוני שלוקח 180 מעלות, אלא רק 90 מעלות, שוב אני בדיוק באמצע. לא תמצא אותי לא פה ולא שם, אלא רק כאן. כאן ועכשיו".
 
לוי–אבקסיס, תרצי להוסיף משהו?
לוי–אבקסיס: "כשאני באה ואומרת שאני רוצה להוסיף, אני מוסיפה משהו שעדיין לא נאמר, וכשאני רוצה לגרוע אני גורעת. אבל זו לא שאלה של הוספה או הפחתה, זו שאלה של מדיניות, והמדיניות שלי היא כרגע כן להוסיף, כלומר להגיד הכי מהר, כמה שיותר מילים, בכמה שפחות תוכן". 
לפיד: "לי יש מדיניות אחרת לגמרי. מדיניות מרכזית של להגיד משהו בצד אחד, אבל מיד לאזן אותו עם משהו מן הצד השני, מה שהופך אותי, ניחשתם נכון, למרכז". 

אורלי לוי אבקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אורלי לוי אבקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
מר גנץ, אני רואה שאתה עדיין לא ממש מדבר, לא אומר שום דבר". 
 
גנץ: "והם כן אומרים משהו?" 
 
אז שאלה לסיום, אם נתניהו יזכה בבחירות, אתם תצטרפו לממשלה בראשותו? 
לוי–אבקסיס: "אנחנו באים ואומרים ש... בקיצור כן". 
 
לפיד: "מצד אחד בשום פנים ואופן, אבל מצד שני נקפוץ ראשונים". 
 
אני מניח שגם בעניין הזה אתה שומר על שתיקה, מר גנץ. 
גנץ: "אני שומע את לפיד ולוי–אבקסיס, ונראה לי שעדיף להיות יפה ולשתוק, מאשר להיות יפה ולא להגיד כלום".

תודה רבה לשלושתכם.