בפעם הראשונה מאז שנכנס לחיינו המושג "חקירות ראש הממשלה", דומה שהוא נכנס גם לחייו של ראש הממשלה. מי שמכירים את בנימין נתניהו הבינו את זה מיד עם פתיחת "ההצהרה הדרמטית" שנשא ביום שני האחרון. סימנים ראשונים להתערערותו ניכרו עוד בהופעות קודמות, אבל ביום שני בשמונה בערב, בבונקר הדולף בבלפור, זה התברר סופית: נתניהו הבין. "הוא לא יעשה לנו את זה", אאוט. "הוא עושה לנו את זה", אין. נתניהו הבין.



"הוא", זה אביחי מנדלבליט, כמובן. תהליך אילשוכו (מלשון אלשיך) של היועמ"ש היה מהיר יחסית. כל מה שנותר לעשות עכשיו זה לאתר את קשריו עם הקרן החדשה, לגלות איפה הכספים שקיבל מג'ורג' סורוס ומתי בדיוק נתקל במסדרון כלשהו בגדעון סער, או מישהו שמזכיר אותו.



התובנה החדשה הזו של ביבי הגיעה בעקבות מידע מודיעיני שנאסף על ידי צוות בלפור אחרי הפרסום ההוא של גיא פלג על "פורום כרמים": המפגש בין מנדלבליט לכל היועמ"שים ופרקליטי המדינה לשעבר לדורותיהם במלון "כרמים", שבו האזין היועמ"ש המכהן לחוות דעתם באשר לסוגיית ההודעה (או דחייתה) על הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה. האם חובה על היועץ להודיע לפני הבחירות, או להמתין ליום שאחרי, שיהפוך לחודש שאחרי, שתהפוך לחצי השנה שאחרי (כי עכשיו יש מו"מ קואליציוני, ומרכיבים ממשלה, לא יעלה על הדעת להתערב בהליך דמוקרטי וגו')?



תשובתם של כל קודמיו של מנדלבליט בתפקיד, וכל פרקליטי המדינה לדורותיהם, הייתה אחידה ונחרצת: חובה על היועמ"ש להשלים במהירות האפשרית את ההליך ולהודיע לציבור. חד וחלק. בסביבת נתניהו קיבלו כמה ציטוטים ממה שנאמר שם. כולל הסכמתו הרועמת, כמעט בשתיקה, של המגדלור המשפטי שמאיר את דרכו של מנדלבליט למן היום הראשון, נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מאיר שמגר. מהציטוטים שקיבל נתניהו, כולל המוזיקה שבה הדברים נאמרו, הוא הבין שהם "תפרו" אותו.



במצב הדברים, אומר מישהו שמכיר את נתניהו מצוין, פתאום התבהרה לו התמונה: הוא הבין שלמנדלבליט אין דרכי מילוט. שההחלטה, בעצם, כבר התקבלה. הוא גם הבין שאין בישראל שופט שילך נגד הפורום הזה. תמונת המצב המשפטית היא חד־משמעית, ואינה לטובת נתניהו. הבעיה היא שבניגוד להרגלו, הוא האחרון שהבין את זה.



הטור המלא במעריב סופהשבוע