בחלוף השעות מאז התקיפה המיוחסת לישראל ותגובת סוריה היום אפשר לאבחן שני שינויים גדולים לעומת מה שהורגלנו לו בתקופה האחרונה. הראשון הוא שישראל לא הגיבה רשמית ובכך חזרה בעצם למדיניות העמימות, שעל פיה היא אינה מכחישה אך גם לא מאשרת שחיל האוויר תקף. מדיניות זו נשברה בראשית החודש, כשהרמטכ"ל הפורש רב-אלוף גדי איזנקוט התגאה בראיון ל"ניו יורק טיימס" שישראל תקפה בשנים האחרונות אלפי פעמים ויום לאחר מכן קיבל ראש הממשלה אחריות על תקיפה נגד יעד בשדה התעופה בדמשק.



השינוי השני המסתמן הוא, שישראל לא מיהרה להגיב באש על ירי הרקטה ששוגרה לעבר צפון רמת הגולן, ושעל פי הודעת דובר צה"ל יורטה בידי סוללת כיפת ברזל, ככל הנראה בשטח סוריה. בעבר מיהרה ישראל להגיב מיד על כל ירי מסוריה, גם אם מדובר היה בזליגה, כתוצאה מקרבות בין צבא סוריה למורדים.



הפעם זו לא הייתה זליגה. צבא סוריה חזר לפני כמה שבועות לשלוט ברוב מרחב הגבול מצדה הסורי של רמת הגולן, למעט הדרום, שבו יש עוד נוכחות קטנה של ארגוני המורדים. אפשר להעריך כי זו הייתה תגובה סורית יזומה, בכוונת מכוון לשגר רקטה תלולת מסלול בתגובה לטענת סוריה לתקיפה של חיל האוויר.



לפי הודעות רשמיות של סוריה ודיווחים בסוריה, השתלשלות העניינים הייתה כזאת - מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו יעדים בשדה תעופה מדרום-מזרח לדמשק. אפשר להעריך כי היעד לתקיפה, כמו בעבר, היה העברת נשק מאיראן דרך סוריה לחיזבאללה. לפי דיווחים של אתרים למעקב אחר מטוסים, בסמיכות לתקרית נצפה מטוס שיצא מאיראן לעבר דמשק ושב על עקבותיו. לפי דוברים רשמיים של סוריה, התקיפה נכשלה וההגנה האווירית שלה הצליחה ליירט שישה טילים ששיגרו מטוסי חיל האוויר. הטיל השביעי נפל בשטח פתוח ולא גרם לנזק.



ראש הממשלה אמר במהלך ביקורו בצ'אד שגם כשהוא נעדר מהארץ, המדיניות אינה משתנה. לדבריו "יש לנו מדיניות קבועה לפגוע בהתבססות האיראנית בסוריה ובכל מי שמנסה לפגוע בנו".



מכאן אפשר להסיק, שהמצב הזה יימשך. איראן תמשיך לנסות ולהתבסס בסוריה, להעביר לחיזבאללה רקטות מדויקות או רכיבי רקטות, כמו גם טילים נגד מטוסים, וישראל מנגד תתקוף כדי לסכל מאמצים אלה. אבל לתוך המשוואה המוכרת והצפויה הזו, עלול להיכנס משתנה נוסף - תגובות באש ובשיגורים של צבא סוריה, שביטחונו העצמי מתחזק והולך.