מערכת הבחירות מתנהלת בשני מסלולים שעתידים בסופו של דבר להיפגש, או ליתר דיוק להתנגש. המסלול האחד הוא חקירות ראש הממשלה. הקמפיין של הליכוד נועד להגן על ראש המפלגה באש ובמים. אין אידיאולוגיה, אין חזון, אין תוכניות עבודה. המטרה: לעצב את תודעת הציבור בדיוק כפי שמעוצבת תודעת הבייס הליכודי: אין כלום כי לא היה כלום; שומרי הסף כולם, מהתקשורת דרך גורמי האכיפה ועד היועץ המשפטי לממשלה הם משתפי פעולה עם השמאל הבוגדני. 
 
גם לאחר כ־40 שנים בשלטון, הדיפ סטייט מושכת חזק בחוטים מאחורי הקלעים ומנתבת את מה שקורה במדינה. השלטים והסרטונים שמטיח ראש הממשלה בפנינו מבקשים לעשות דה לגיטימציה לכל מי שמבקר אותו, ועל הדרך מעניקים לגיטימציה להסתה פרועה נגד עיתונאים ונגד פעילים חברתיים. האופוזיציה הפוליטית אינה קיימת בקמפיין ההישרדות של ראש הממשלה. הכנסת, בית הנבחרים של העם, אינה רלוונטית. זה רק הוא עם קומץ עיתונאים וצייצנים מטעם שעומדים כביכול לבד בצריח מול החברה האזרחית שעושה את עבודתה הדמוקרטית.
 
המסלול השני הוא שקט כמעט כמו קולו של בני גנץ. זהו המסלול שבו מנסים המתמודדים מהאופוזיציה, וכן כמה מפלגות לוויין של הליכוד, להציע, כמו במדינה דמוקרטית מתוקנת, סדר יום שנוגע לחיי האזרחים. החל מבעיית הפקקים, דרך בתי החולים העמוסים, יוקר המחיה שמסרב לרדת משמעותית, הדרת נשים, חשיבות שלטון החוק, שאלות של דת ומדינה ועוד נושאים “שוליים” כמו הביטחון בעזה ובצפון ויחסינו עם הפלסטינים.
 
קשה לנבא מה יילד יום. אם נקשיב לכתבים הבכירים, מנדלבליט עומד לאמץ את עמדת הפרקליטות ולהגיש בתיק 4000 כתב אישום נגד ראש הממשלה באשמת שוחד. ההכרזה על כך צפויה להימסר לפני 9 באפריל. ככל שתרחיש זה נכון, הרי שרבים מאזרחי ישראל יגיעו לבחירות על גבי מסלול ההישרדות של נתניהו ויגזרו את הצבעתם בהתאם. 
 
מסלול הבחירות השקט והענייני יינגף לשוליים מפני המסלול המסית. רכבת ההישרדות של ביבי תדהר במהירות, תוך רמיסת כל המאחד בחברה הישראלית. הליכוד, ככל הנראה, יעבור את ה־30 מנדטים. החרדים, הימין החדש ושאר המועמדים שיחששו מהיעלמותם הפוליטית או מספסלי האופוזיציה יצופפו שורות וימליצו עליו בפני הנשיא. 
 
לאחר הזובור שעשה נתניהו לריבלין מבעוד מועד, סבירות גבוהה שהנשיא אכן יטיל עליו את מלאכת הרכבת הקואליציה הבאה. בין שביבי יצליח להרכיב ממשלה ובין שלא, הסערות והשיסוע החברתי שאנו רואים עכשיו יהיו בבחינת משחק ילדים מול מה שיתחולל ברחובות, ברשתות ובאולפנים. הארץ תבער. בשלב כזה או אחר, כהונתו של נתניהו תסתיים ובחירות נוספות יעמדו בפתח. 
 
אל הבחירות תגיע החברה הישראלית מוכה וחבולה. מפלגת הליכוד ללא נתניהו תיראה כמו בלון שהאוויר יצא ממנו. מפלגה שעסקה בעיקר בשימור יושב הראש שלה ולא באזרחים עצמם תמצא את עצמה בלי סחורה. כך ייראו גם כל המפלגות שהיו מוכנות לשבת בקואליציה עם ראש ממשלה שמוגש נגדו כתב אישום. זו תהיה שעתם הגדולה של הקולות השקטים והדמוקרטיים. הם צריכים להיות ערוכים בראש ובראשונה עם תוכניות לריפוי הפצעים.