יאיר לפיד, אמן הריקוד על כל החתונות, עושה זאת שוב. נכון לעכשיו הוא מתנגד לאיחוד עם בני גנץ ובורח ממפלגת העבודה כל עוד נפשו בו. בכך קובר יו”ר יש עתיד את האפשרות ליצור גוש עם סיכוי להפלת שלטון נתניהו, אותו שלטון שהוא יוצא נגד מדיניותו. 
 
הסיבה להתנהגותו אינה טמונה אך ורק בשיקולי אגו או באמונה שעד הבחירות יש עתיד תגרוף 30 מנדטים והוא יהיה זה שהנשיא יטיל עליו להרכיב את הממשלה. 
 
לפיד פשוט סבור שזו הדרך היחידה שלו להיכנס לקואליציה הבאה ולהינצל ממוות קליני באופוזיציה. לפיכך הוא הצהיר שאינו פוסל ישיבה בקואליציה עם הליכוד, ומצד שני פוסל ישיבה עם נתניהו במידה שיוגש נגדו כתב אישום. 
 

לפיד טועה, פוליטית ומהותית. אינדיקציות רבות מראות כי פניו של היועץ המשפטי לממשלה להגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד ראש הממשלה טרם הבחירות. במקביל, הסקרים מראים כי פניה של מפלגת הליכוד בראשותו לגרוף את המנדטים הרבים ביותר. לפיד מאמין כי כתב האישום שיוגש נגד נתניהו עוד לפני הבחירות יביא להסתלקותו ולהחלפתו בידי המועמד השני ברשימת הליכוד לכנסת. הסיכוי שתרחיש זה יקרה אינו גבוה. נתניהו לא מנהל כעת מלחמה נגד כל העולם כדי לפנות את הזירה רק בשל החלטתו של מנדלבליט. בוודאי לא אם יביא ניצחון סוחף לליכוד. 
 
בנוסף, כל השותפות הקואליציוניות הטבעיות של הליכוד - הסיעות החרדיות, הימין החדש, ישראל ביתנו ואולי גם גשר - יהיו מוכנות להמליץ על נתניהו בפני הנשיא ולתת לו ארכה לפחות עד תום הליך השימוע, שמן הסתם ייארך כמה חודשים, ובמהלכם הוא עוד עלול לארגן לעצמו את החוק הצרפתי. חלק מהשותפות אף מכריזות כי יאפשרו לו המשך כהונה עד פסק דין חלוט.
 
גם הסיכוי שהנשיא ריבלין יחליט, בגלל כתב האישום, שלא לכבד את רצון הבוחר ולהטיל את הרכבת הקואליציה על חבר כנסת של מפלגה שסך המנדטים שלה מהווה מחצית מזה של הליכוד הוא קלוש. ביבי יפנה את הבמה רק כאשר ממש לא תהיה לו ברירה. אם יחליט להתפטר בשלב כלשהו הרי שהתפטרותו, כך לפי חוק יסוד: הממשלה, תגרור בחירות חדשות. 
 
מהותית, יש בחוסר הנכונות של לפיד לפסול את הליכוד כדי להתל בבוחריו. די להקשיב לעפר שלח ולשחקן החיזוק שהצטרף לא מכבר, רם בן ברק, כדי להבין כי עמדותיהם המדיניות והאמונה בפתרון שתי מדינות רחוקות מאוד מאלו של גדעון סער וקרובות הרבה יותר לאלו של עמיר פרץ. 
 
גם הדגש ששמה יש עתיד על ניקיון כפיים וחשיבות שלטון החוק אינו עולה בקנה אחד עם הרוח הגבית שמעניקים חברי הכנסת של הליכוד לביבי בקמפיין שלו נגד גורמי אכיפת החוק. במידה שיתממש הסיכוי הקלוש לכך שראש הממשלה יפנה את מקומו ללא בחירות מחודשות, על בסיס אילו קווי יסוד משותפים תצטרף יש עתיד לממשלה אחת עם ציפי חוטובלי, יעקב ליצמן ושולי מועלם? מישהו לדוגמה מדמיין את הסיעה מצביעה בעד חוק השימוע לשופטים שמתכנן יריב לוין? או בעד חוק עונש מוות למחבלים של אביגדור ליברמן?
 
בהתנהלותו סולל לפיד את הדרך לממשלת נתניהו החמישית. סופו שילקק את פצעיו באופוזיציה ויואשם שוב בסיכול השינוי שרבים מייחלים לו. או כפי שנהוג לומר, גם יאכל את הדגים המסריחים וגם יגורש מהעיר.