כמעט מיליון ישראלים בחרו בליכוד לפני ארבע שנים, ואם הסקרים מדייקים, מיליון יבחרו בליכוד גם בעוד חודשיים. קרוב לרבע מכלל הבוחרים בישראל. קרוב יותר לשליש מהבוחרים היהודים. השבוע בחרו הליכודניקים - אלה מהם שממש מחויבים למפלגה - רשימה חדשה. האם היא מייצגת אותם נאמנה? ובאיזה אופן? האם מצביעי הליכוד מחפשים אידיאולוגיה, יחס נכון של מזרחים-אשכנזים, דתיים-חילונים, ימין-מרכז? מה שברור, הבוחרים אופטימיים.



אולי אלה הסקרים, אולי זאת האמונה. תשעה מכל עשרה בוחרי ליכוד מאמינים באלוהים, רק קצת יותר מהממוצע היהודי־ישראלי. אבל בוחרי הליכוד לא סתם מאמינים, הם מאמינים חזק. 75% מהם ״מאמינים באמונה שלמה״. זה כבר פער משמעותי יותר לעומת הממוצע הכללי בישראל (58% מאמינים באמונה שלמה).



את הנתונים האלה, ועוד רבים אחרים, אנחנו למדים מהמחקר המקיף של פרויקט #יהדותישראלית (ראו מסגרת). תשאלו: וכמה אתיאיסטים גמורים יש בין מצביעי הליכוד? גם לזה יש תשובה. בערך 3% - כשליש מהממוצע הישראלי. מקרב יהודי ישראל יש 9% שאומרים שהם ״מאמינים שאין אלוהים״. רובם לא מצביעים לליכוד. כלומר, הם גם לא חושבים שראש הממשלה נתניהו הוא אלוהים.





דמות מצביעי הליכוד חשובה, משום שהליכוד היא מפלגת השלטון העיקרית כבר כמה עשורים. אז מי הם? בדקנו, וקשה לומר שהופתענו. למי שחי בישראל יש בראש דימוי של מצביעי ליכוד, ונדמה שהדימוי לא לגמרי רחוק מהמציאות. הם יותר מזרחים מאשכנזים, ובדי הרבה. הם אנשי ימין ממש, לא ימין־מרכז, ובטח לא מרכז. קצת יותר משליש מהם חילונים, עוד כשליש מסורתיים - קבוצה גדולה לעומת חלקם המצטמצם של המסורתיים באוכלוסייה היהודית הכללית (19%). עוד כמעט שליש ממצביעי הליכוד הם דתיים, מדתיים ליברלים עד דתיים תורניים. חרדים כמעט אין. מצאנו כאחוז.



הליכודניקים יושבים במרכז המפה היהודית־ישראלית שהצגנו כאן בשבוע שעבר. זה אומר שרובם משלבים במסגרת הזהות שלהם מסורת יהודית ולאומיות ישראלית. לדוגמה: רובם הגדול מסכים (מסכים מאוד או מסכים) שלהיות ״יהודי טוב״ פירושו לשרת בצה״ל, או לחיות בישראל, או לחנך את הילדים לערכים הללו. בדומה, רובם הגדול מקיים מנהגים של מסורת יהודית. לדוגמה, 89% ממצביעי הליכוד מקפידים על ארוחה משפחתית בערב שבת. זה יותר מהממוצע הישראלי, שגם הוא, צריך לומר, די גבוה (82%), ומלמד לא רק על רמת קיום המסורת בישראל אלא גם על עוצמת המשפחתיות.



ולא להתבלבל. כל זה נכון גם לליכודניקים שאינם דתיים. כאמור, פחות משליש ממצביעי הליכוד דתיים. רוב מצביעי הליכוד נוסעים בשבת (56%). רוב קטן שלהם עורכים קניות בשבת מעת לעת (51% - בדיוק כמו הממוצע היהודי־ישראלי). אבל הם מדליקים נרות שבת (76%), ועושים קידוש (82%). בשני המקרים, הם מעל הממוצע הישראלי בקצת יותר מ־10%.



וכן, הם מעל הממוצע גם באימוץ השפה היהודית כאשר מדברים על עניינים פוליטיים שנויים במחלוקת. הדוגמה המובהקת לכך היא ההסכמה של רובם המכריע - שלושה מכל ארבעה - עם הטענה שיהודי ״טוב״ הוא יהודי התומך בהתיישבות בארץ ישראל השלמה. כלומר, לא ערך ביטחוני, או אינטרס מדינתי אחר, אלא עניין ״יהודי״. אומנם, רוב הציבור היהודי בישראל סבור כמותם בעניין הזה, אבל מדובר ברוב קטן של 55%. במקרה של הליכודניקים זה רוב גדול. גדול ממש. לא פלא שגם נבחרי הליכוד - גם הישנים וגם מי שהצטרפו השבוע - מקפידים להביע נאמנות גבוהה לארץ ישראל השלמה.



[email protected]