היום בבוקר מפלגת העבודה יוצאת לדרך עם רשימת נבחרים חדשה. הרשימה ומי שכלול בה לא כל כך משנים, מה שחשוב כרגע לגבי מפלגת העבודה זו השאלה אם הסקרים מנבאים אמת, או שמא זו רק שמועה שתתפוגג מחר. מתפקדי העבודה משוחררים משאריות קדימה וציפי לבני, ומציגים היום בפני עם ישראל את רשימת האנשים שבהם הם מאמינים. איציק שמולי וסתיו שפיר הגיעו למקומות הראשונים. נזכור ששניהם מונו בעצם על ידי דפני ליף, בעוד היא עצמה, באצילות, נמנעה מלהפוך את הצלחתה לנכסים פוליטיים.



בניגוד למפלגות אחרות, בעבודה יש חשיבות מסוימת לשמות שניצבים מתחת למקום הראשון. הם לא רק קישוטים מושכי או דוחי קולות. חברי הכנסת של מפלגת העבודה אומנם נאמנים למפלגה ולמצע שלה, אבל הם סיגלו לעצמם גם אופי של מנהיגים עצמאים קטנים בפני עצמם. זה יוצר מצב בעייתי, שכל מי שניסה להנהיג את מפלגת העבודה בשנים האחרונות חש בו בצורה כאובה. הרשימה החדשה לא תציע הקלה לאבי גבאי, בעיקר כיוון שהרשימה מושכת לכיוונים שונים.



 




מהי האמת ברשימת אמת?



כאשר יולי תמיר יצאה מן הקלפי היא אמרה שמפלגת העבודה צריכה לחזור לדרכה השמאלית ולא להסתיר זאת. היא הצביעה לעמיר פרץ במקום ראשון ברשימתה. אחרים שבאו להצביע טוענים בדיוק הפוך: שמפלגת העבודה תחזור לבמה רק אם תשוב למורשת הציונית האקטיביסטית, או לפחות תסתיר את השמאלנות המדינית.



מפלגת העבודה צריכה לעשות הרבה יותר כדי לחזור לדרכה האמיתית, מאשר להפסיק לדבר בערגה על מדינה פלסטינית. היא זכתה להערכה הגדולה ביותר כאשר היא הקימה קיבוצים בספר. כיום העבודה נראית לרבים ממצביעיה הוותיקים, שכוחם בה רב, כמפלגת פאבים יותר ממפלגת התיישבות. זו מפלגה שבה בחרו רשימת מועמדים שרבים בה רוצים להיפטר מהיו"ר, ומועמדים אחרים שיש סכנה שיפרשו עם המנדט שלהם למרצ. ראינו את איתן כבל מנופף בדוח של מכונת אמת ביום השקת הקמפיין. מהי האמת ברשימה של מפלגת העבודה שסימנה אמת?



עלי לומר שנוכח קריסת מפלגת העבודה יש בציבור שמחה לאיד, כי בחירות תמיד מדרבנות את השנאה. אבל יש גם שיברון לב, כי מפלגת העבודה ידעה להיות מפלגה בונה, מיישבת, מרחיבת גבולות, מקבצת גלויות, מונעת על ידי ערכים ציוניים עמוקים, שהביאו לה הערכה גדולה - וחברי כנסת לרוב. זאת, למרות הרעיונות הסוציאליסטיים שבחלקם היו רעיונות המשתקים את ההתקדמות ברמת החיים. השגיאה הגדולה הייתה אוסלו, והשגיאה הגדולה וההרסנית למפלגה הייתה ההיצמדות להחלפת הדיסקט, גם כשהפסיקו בכלל לעבוד בעולם עם דיסקטים.



אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות המוקדמות אתמול אומר הרבה על החיוניות שעדיין קיימת במפלגה הזו. אחוז גבוה של מצביעי פריימריז הוא סימן לאחוזי התלהבות ומחויבות גבוהים, שאולי יבואו לביטוי בסקרים בהמשך השבוע ובבחירות בסוף המרוץ. מצד שני, הייתה אתמול תופעה מוזרה: לפי דיווחים מאזור גני התערוכה, בוחרים בפריימריז אמרו שהם מצביעים לרשימת המועמדים כי הם חברי מפלגה רשומים, אבל בבחירות האמיתיות הם לא יצביעו לעבודה. נראה. מול הקלפי עצמו ההחלטות משתנות.