הנשיא טראמפ הצהיר על מצב חירום, אבל טעה וכשל בבחירת היעד שהוא שואף להשיג באמצעות המהלך החריג והדרמטי. אם לשפוט על פי מעמדה העגום של ארה"ב ומידת השפעתה הכמעט אפסית בזירה העולמית כפי שנחשפו בוועידה בוורשה, טראמפ חייב להכריז מיד על מצב חירום לאומי. לא כתגובה לסירוב הקונגרס להקציב לו את המיליארדים לבניית החומה בגבול מקסיקו, אלא לצורך מאמץ מדיני עליון לשקם את המשמעות המעשית, המשפיעה והמובילה של נוכחות אמריקאית באירועים בינלאומיים. משמעות שהייתה בעבר הלא רחוק מובנת ומורגשת, ונדחקה לפינה חשוכה בבעיטה שקיבלה מהססמה "אמריקה תחילה".



ארה"ב היא שיזמה וארגנה את הוועידה במטרה לרתום כמה שיותר מדינות לחזית מלוכדת לבלימת שאיפות הגרעין של איראן ובמקביל לשתף אותן במאמץ לקידום שלום ויציבות במזרח התיכון. משרד החוץ האמריקאי שיתף את פולין בהכנות לוועידה. האמריקאים בחרו וקבעו את ורשה כמקום כינוס הוועידה כמסר מתריס לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שפולין שנואת נפשו היא מדינה בחסות ארה"ב ושישכח מניסיונות לערער את השתלבותה בעולם המערבי.

אבל ארה"ב היא שיצאה מהוועידה בוורשה המפסידה ובאופן מביש למי שנושאת את התואר "מעצמת־על". המאמץ ללכד את המערב נגד איראן נכשל. האירופים הסכימו בחצי פה לגנות, לא בפירוש, את איראן כתומכת בטרור וכמי שמאיימת על היציבות באזור, אבל האיחוד האירופי, ששיגר לוורשה נציגים מדרג זוטר, נמנע באופן מוצהר ומופגן מלסגת מתמיכתו בהסכם הגרעין עם איראן. האיחוד סירב אפילו לבטל את מסגרת הסחר עם איראן, שנוצרה על ידו במטרה לעקוף את הסנקציות האמריקאיות. 


נתניהו. צילום: רויטרס


המרוויח הגדול מהאירוע בוורשה היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצא מהכנס כמנהיג בעל מעמד עולמי. הבעיה בתדמית המחמיאה הזאת היא בכך שהיא מוגבלת לתחום אחד - המאבק נגד התגרענות איראן. הסיפוק וההתלהבות שהפגין נתניהו מההתחככות בפרהסיה עם שליט עומאן או עם שר החוץ של תימן היו מוגזמים. דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק טוענים זה מכבר שהדיווחים על התקרבות בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי אינם מדויקים ואין להם שום ביטוי בזירת האו"ם.

מטרת הנוכחות בוורשה של ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, הייתה להוכיח שארה"ב מעורבת באופן פעיל במאמץ להשיג פתרון מדיני לסכסוך, אבל הפיחות החד במעמדה בזירה העולמית והיחלשותה כגורם משפיע ומוביל, כפי שבאו לידי ביטוי בוועידה בוורשה, פוגעים בסיכויים לקבל את "עסקת המאה" של טראמפ.