זה מה שקורה כשבוחרים בידידים הלא נכונים. עם ועל ידידים כאלו נאמר כבר, אלוהים שמור אותי מידידיי, משונאי אשמר בעצמי. ביטול ועידת וישגראד, (פולין, צ'כיה, הונגריה וסלובקיה) שאמורה הייתה להתקיים בישראל הוא סטירת-לחי מדינית, לא כל כך למדינת ישראל כמו לראש הממשלה בנימין נתניהו.

הוא זה שבחר בראשי ארצות אלה כידידיו, הוא זה שהתחנף אליהם וחיזר אחריהם ללא לאות. הוא זה שנבר וחיטט בהיסטוריה של  ארצות אלה, במאמץ מיוחד להלבין את ההיסטוריה שלהן, השזורה בפרקים ובכתמים שחורים-משחור של אנטישמיות וחמור מזה, בחלקן של שיתוף פעולה עם הנאצים, מתועד היסטורית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו זנח את יחסיו עם ארצות אירופיות מרכזיות ומשפיעות כצרפת, בריטניה וגרמניה (שהודתה רשמית על עברה הנאצי ושילמה פיצויים בהיקף של מיליארדים), במקום להשקיע מאמצים לשכנע את האיחוד האירופי בצדקת מדיניותו מול הפלסטינים.

במקום לטפח יחסים עם ממשלות ליברליות, ראש הממשלה נתניהו העדיף להתמקד במאמצים להידוק היחסים עם ראש ממשלת הונגריה, שבעברו היה פרו-נאצי ובמקביל לחזר במופגן ובמוצהר אחרי מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובקיה – מדינות שמונהגות על ידי ממשלות ימניות קיצוניות.

 בנימין נתניהו, ויקטור אורבן. צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו, ויקטור אורבן. צילום: קובי גדעון, לע"מ
 
שר התחבורה וממלא מקום שר החוץ ישראל כ"ץ אמר את האמת. אבל שכח שלבוס שלו, בנימין נתניהו, יש פינה חמה בלב למנהיגי פולין והונגריה. ככה לא מדברים מדינה ועם שהם ידידי ראש הממשלה. פולין, הונגריה. זה עוד כלום.

לנתניהו מצפה תוצאות ידידותו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ - תוצאות שיכאיבו לו ויפגעו במדינה. להערכת דיפלומטים בכירים במטה האו"ם בניו יורק, לפוטין  אין שום כונה להיאבק בהשפעת איראן בסוריה. זהו המסר שעלה מהמפגש הלבבי שקיים לא כבר עם נשיאי איראן וטורקיה.

מהבית הלבן תנחת על נתניהו "תוכנית השלום", סליחה "עיסקת המאה". את טראמפ אסור להרגיז עם סירוב - אלוהים ישמור אם הסירוב מגיע מידיד. התקרית המדינית הנוכחית הוכיחה שמדיניות החוץ של ישראל איננה זקוקה לממלא מקום. היא זקוקה בדחיפות למקום.

מקום מכובד ועצמאי בשולחן הממשלה, מקום מרכזי במאמץ לגיבוש תדמיתה של ישראל בעולם, מקום חשוב ונוכח בערוץ השיקולים וההכרעות על בחירת ידידים בזירה הבינלאומית. בלי מקום כזה והמשך השליטה הטוטלית של ראש הממשלה נתניהו בחזית מדיניות החוץ, נתניהו יחוש את נחת זרועם של עוד ידידים.