אם עוד נותרה פינה מוגנת ממתיחות, נקייה מרוגז וחפה מתחושות תסכול בערוץ היחסים בין ישראל לקהילה היהודית בארה"ב, ראש הממשלה בנימין נתניהו פלש לתוכה והרס אותה. הדימוי שעולה על הדעת הוא שנתניהו מפעיל 'נוהל חניבעל' בחיסול שארית הערכה לישראל הרשמית בקרב הקהילה הגדולה.

מאיר כהנא המנוח גדל בברוקלין ושם התחיל את הקריירה הגזענית שלו. הפעילות ההרסנית שלו היא פרק שחור בתולדות הקהילה, שראשיה ועסקניה עשו הכל לשכוח ולהשכיח אותו. כעת, הם לא קולטים איך קרה שדווקא ראש הממשלה של ישראל הוא זה שמעניק הכשר ולגיטימציה ליורשיו האידאולוגיים של האיש שהמיט חרפה על שמה של התפוצה היהודית בארה'ב.        
 
הדיווחים על האיחוד שהשיג ראש הממשלה בין סיעות הימין, וההבטחה לצירוף נציגי 'עוצמה יהודית' לממשלה שיקים, עוררו גל תגובות מצד ארגונים ובכירים יהודיים בניו יורק בסגנון זועם ונוסח עוין שלא זכור בקורות היחסים בין ישראל הרשמית לקהילה.         
      

כעת, לא רק הליברלים והרפורמים כועסים על נתניהו. השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, האכסניה האוהדת והאהובה של נתניהו בביקוריו בארה'ב, הצטרפה לשורת הגינויים נגד הברית שרקם נתניהו עם יורשיו של האיש ששמו עד היום מוקצה מחמת מאוס בקהילה. העובדה שאיפא"ק, המתחם היחידי בקהילה ששיעור האהדה לנתניהו עובר בו את אחוז החסימה, הצטרפה לחזית נגד ראש הממשלה, היא חסרת תקדים בתולדות הארגון החשוב.

נתניהו נואם בוועידת איפא"ק. מאבד את בסיס התמיכה העיקרי שלו בקהילה היהודית בארה"ב? צילום: רויטרס
 
המנהיג היהודי המזוהה יותר מאחרים כמי שהקדיש את חייו הציבוריים למלחמה נגד גזענות, אברהם פוקסמן, הפיץ את הגינוי הנוקב. "לגיטימציה של מועמדים גזעניים במסגרת הבחירות בישראל חותרת תחת אושיות הדמוקרטיה וערכיה". פוקסמן מקווה כי "עדיין יש זמן להעריך מחדש את הצעד הפוליטי הציני".

"באופן נורמלי אנחנו לא מגיבים על מפלגות ומועמדים בבחירות בישראל", במילים אלה מתחילה הודעה לעיתונות שהפיץ הוועד היהודי האמריקאי, ארגון מרכזי ופעיל, בתגובה לדיווחים על האיחוד שהשיג נתניהו בין סיעות הימין והבטחה לצירוף נציגי 'עוצמה יהודית'. אבל, ממשיכה ההודעה, "בעקבות ההודעה ש'עוצמה יהודית', מפלגה חדשה שנוסדה על ידי אוהדיו ותומכיו הישנים של מאיר כהנא המנוח, שואפת לנציגות בכנסת, אנו חשים נאלצים וחייבים להשמיע קולנו". ראשי הארגון מוחים על מה שהם מגדירים "סכנת נוכחות צפויה בכנסת של נציגות שהשקפותיה מגונות ומנוגדות לערכים יהודיים".

אריק יופה, לשעבר נשיא התנועה הרפורמית, המגלה מעורבות פעילה בחיי הקהילה אמר בשיחה ל'מעריב': "אני המום, חרד ומבוהל מהחלטת נתניהו להעניק לגיטימיות לכהניסטים. אם הם אכן ישבו בקואליציה, לא יהיו הצדקות והסברים לליברליים בארה"ב, יהודים ושאינם יהודים. האם אין גבול ומעצור לשאיפתו של ביבי להשאר בשלטון?".
 
סימור רייך, שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים, חזר מהשתתפות בכנס הוועידה בירושלים ואמר: "זה נורא מה שנתניהו עושה. הוא בכלל לא מתמקד בעקרונות דמוקרטיים".