תקופת בחירות היא מצע פורה לפריחה של ספינים, חצאי אמיתות ואף שקרים גמורים. השיח הציבורי נשטף במסרים קליטים שנטמעים בתודעה עוד לפני שמישהו הספיק לבדוק את אמיתותם.


 

נאום ראש הממשלה לאחר הכרזת האיחוד בין גנץ ולפיד היה ברוח זו. מאמר זה קצר מכדי למנות את כל הפייק ניוז שהופיעו בו, אבל חשוב לשים לב למסר אחד שנתניהו ותומכיו משתמשים בו שוב ושוב על מנת להכשיר את החיבור בין האיחוד הלאומי, הבית היהודי ועוצמה יהודית, ובתוך כך את כניסתם לכנסת ואולי אף לממשלה של איתמר בן־גביר, מיכאל בן־ארי, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין, בוגרי תנועת כך, שהוצאה אל מחוץ לחוק בשל מצעה הגזעני.
 

על פי טענת ראש הממשלה, אין הבדל בין המהלך שלו, שמוביל לכניסתם של הכהניסטים לכנסת, לבין הגוש חוסם של מפלגות ערביות שגנץ ולפיד עשויים להישען עליו. מעבר לעובדה שיש הבדל בין הישענות בלתי פורמלית לבין הכנסה אקטיבית של גורמים שונים לתוך הקואליציה, הרי שהבעיה העיקרית בהשוואה טמונה בעיקר בדה־לגיטימציה שעושה נתניהו לכ־20% מאזרחי מדינת ישראל, שאנו מחויבים לשמור על זכויותיהם השוות. אלה קולות שמפלגת הליכוד בעצמה מחזרת אחריהם בכל מערכת בחירות. נזכיר שהיה זה ראש הממשלה שקידם את החלטת הממשלה המבורכת להעביר מיליארדי שקלים לרשויות המקומיות הערביות לצורך צמצום פערים. והייתה זו ממשלתו שניסתה לגייס את תמיכת הרשימה המשותפת להעברת מתווה הגז. 
 
הניסיון להשוות בין חסידיו של כהנא לבין נציגי המפלגות הערביות בכנסת מופרך גם מהותית. מלבד בל”ד הקיצונית והתנועה האסלאמית, שאפילו בשמאל איש אינו מתכוון לשתף עמן פעולה, יש מפלגות ערביות שקשה לערער על הלגיטימיות שלהן. כך היו מפלגות חד”ש ומד”ע שעל תמיכתן החיצונית נשענה ממשלת רבין. 

מדובר במפלגות הדוגלות בשוויון אזרחי בתוך מדינת ישראל ובפתרון שתי המדינות. רבין לא הסכים לשיתוף פעולה פורמלי איתן, אך הבין שאין בהן גזענות או איום על קיומה של מדינת ישראל. אותו הדבר בדיוק ניתן לומר כיום על המפלגות חד”ש ותע”ל. השאיפה שלהן למדינת כל אזרחיה לגיטימית בדיוק כפי שלגיטימי שחלק מאנשי הציונות הדתית שואפים למדינת הלכה. זו לא סיבה לא לשתף עמן פעולה. 

הכהניסטים שנתניהו מכניס לכנסת, לעומת זאת, הם גזענים מפורשים. חלקם היו מעורבים באירועים אלימים וגם הורשעו בפלילים. גופשטיין הוא יו”ר ארגון להב”ה שקרא, בין השאר, לשרוף כנסיות. מי שמחפש אנטי־ציונות יכול למצוא אותה חקוקה על מצחם של אנשים אלה. לכך גם הסכימה תנועת אם תרצו, שהמנכ”ל שלה כינה את גופשטיין "אנטי־ציוני".

אם תקום שוב ממשלת ימין, ישראל תקבל את בצלאל סמוטריץ’ על סטרואידים. האדם שארגן את מצעד הבהמות, שהוא ואשתו נרתעים מאפשרות שיד של מיילדת ערבייה תיגע בתינוק יהודי, ייראה לנו לפתע מתון.