במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס אינו מעוניין בהסלמה ובהרחבת העימות, וניתן להסיק זאת גם מהערכת צה"ל לפיה הירי לעבר גוש דן אמש בוצע בטעות, כמו גם מהחלטת פיקוד העורף שלא לסגור את בתי הספר בשום מקום במדינה, וכן גם על פי מידע מודיעיני. עם זאת, הרקטות ששיגר אמש חמאס לגוש דן הוא על רקע הרצון לשפר את תנאי המיקוח כחלק מהמשא ומתן שהוא מנהל באמצעות המודיעין המצרי על הסדרה ארוכת טווח, זאת בתמורה להפסקת אש, תוך הבנה שראש הממשלה בנימין נתניהו המצוי בתקופת מערכת הבחירות מתקשה להסתכן במהלך צבאי מקיף שיכלול גם כניסה קרקעית לעזה.
צה"ל ביצע הלילה, באמצעות חיל האוויר, תקיפה מאסיבית על כמאה יעדים ברחבי רצועת עזה. היא כוונה בעיקר נגד מתקנים של חמאס, ובין המטרות היו כמה מקומות בשכונת רימאל שבמרכז העיר עזה. עוד הותקפו כמה מוצבים של חמאס, בונקרים תת קרקעיים, מפעלים לייצור ואחסון של רקטות, מחנות אימונים ואתר שבו היו כלי טיס בלי מאוישים. למרות התקיפה הקשה הזו, חמאס הגיבו במהלך הלילה והבוקר בצורה יחסית מינורית, כאשר שיגרו רקטות לעבר יישובי עוטף עזה שחלק יורטו ביידי כיפת ברזל. 
העובדה שחמאס לא חזר, עד כה, על הירי לעבר מרכז הארץ יכולה להעיד גם היא כי אין פניו למלחמה, אלא לשיפור תנאי ההסדר המדיני ובעיקר המצב הכלכלי ברצועה. למרות שהחמאס הכחיש אמש כי הוא זה שירה את הרקטות, בישראל הבהירו חד משמעית כי ידוע שזו היתה פעולה של חמאס. החלטת הארגון לעשות זאת, היא מרחיקת לכת ומהווה נקודת מפנה בישראל, כי באותה שעה שהתה בעזה משלחת של המודיעין המצרי, שניהלה שיחות תיווך להביא להסדרה כוללת. לבקשת ישראל, המשלחת עזבה את הרצועה לפני תקיפת חיל האוויר.

הירי על תל אביב התקבל במערכת הביטחון בהפתעה. במערכת הביטחון היו הערכות שאולי הג'יהאד האיסלאמי, או ארגון ג'יהאדיסיטי קטן וסורר עלולים להרחיק לכת ולשגר למרכז הארץ. עם זאת, לא היו הערכות כי חמאס יעשה זאת, בפעולה שכמוה סימון אצבע משולשת בפניה של ישראל. רמת הנפיצות באזור עדיין גבוהה מאוד, משום שהחודש מציינים בחמאס שנה למלחמת ההתשה שהם מנהלים נגד ישראל, באמצעות הפגנות על הגדר שמן הסתם גם היום יימשכו, שיגור בלונים ועפיפוני תבערה ומעט לעת ירי רקטות.