קשה לזכור, אבל רק לפני יומיים היינו על סף עימות צבאי ברצועת עזה. הלילה שבין חמישי לשישי הוא כנראה היה אחד המוזרים ביותר שיצא לי לסקר ככתב צבאי. צה"ל תקף 100 מטרות ברצועה, לאחר שיגור של שתי רקטות M-75 שאם אחת מהן היתה פוגעת בבית בלב אזור מאוכלס ולא בשטח פתוח, אז גם 1,000 הערכות שמדובר בטעות של חמאס ולא בפעולה מכוונת, לא היו עוזרות. כמו תמיד, מבחן התוצאה היה קובע. ברשתות החברתיות התקשו לקבל את הדיווחים שבצה"ל מתגברת ההערכה שהירי בוצע בטעות. בתקופה זו של בחירות, הקונספירציות חגגו. 
 
האמת היא שאפשר להבין את ההערכה הזו. בפעם הקודמת שבוצע ירי לעבר באר שבע, במודיעין סברו שברקים "לחצו על ההדק" ולא היתה הפעלה מכוונת. חמאס מצוי אומנם במצוקה קשה לנוכח ההפגנות ברצועה אך אם רצה להסיט את תשומת הלב לעבר ישראל הרי שיש יש לו דרכים רבות אחרות לעשות במקום לנקוט באחת הפעולות הקיצוניות שיש בסל הכלים שלו - ירי לתל אביב. ההבלגה שלו מול תקיפות צה"ל בסוף השבוע, ביטול הפרות הסדר על הגדר ועצם העובדה שבשורה התחתונה הירי לתל אביב לא סייע לחמאס להרגיע את הפגנות ברצועה, מחזקות את הטענה הזו.

הפגנות ברצועת עזה נגד החמאס. צילום: רשתות ערביות
הפגנות ברצועת עזה נגד החמאס. צילום: רשתות ערביות




הדרך להשבת השקט בדרום
 
אז בכל דרך שמביטים על הירי אל תל אביב מדובר באירוע מוזר. האם קיימת אפשרות שצה"ל טועה בהערכותיו וחמאס למעשה מהתל בישראל, פעם אחר פעם, ומבצע פעולות באופן מכוון ואז מייצר מצג שווא של טעות? האפשרות קיימת. האם זה המקרה הפעם? הסיכוי לכך קלוש. 
 

ברשתות נפוצה אפשרות אחרת: מדובר בכשל מודיעיני וצה"ל מציג תמונה שקרית כדי להימנע מעימות ברצועה. אני לא מקבל את הטענה הזו ומי שטוען אותה צריך להציג עובדות. ומה בכל זאת אפשר ללמוד מהירי אל תל אביב ביום חמישי? עוד לפני תקיפת התגובה העריכו בצה"ל שמדובר בטעות של חמאס. המצרים יצאו מהרצועה, אבל מאחורי הקלעים המשיכו לתווך. את המשך ההשתלשלות של הלילה כבר אפשר היה לחזות: צה"ל יעלה את עוצמת התגובה, יתקוף עשרות מטרות, חמאס יבליג וניתן יהיה לעבור את סבב ההסלמה הקטן זה בשלום, גם מבחינה פוליטית עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפועל צה"ל באמת העלה את מדרגת התגובה ותקף מחסני רקטות ואתרים ליצור אמצעי לחימה, אבל זה לא היה מופע של "בעל הבית השתגע". המטרות היו בחלקן איכותיות אבל ההקפדה לא לפגוע בחיי אדם, כולל מחבלים, היו חלק בלתי נפרד מתכנון המשימה.
 
תקיפות חיל האוויר ברצועה לאחר הירי לתל אביב מעלות את השאלה האם גם לאחר ירי רקטות לעבר הדרום צה"ל צריך לפעול בצורה קשה יותר ולהגיב בחריפות גם במחיר של סבב הסלמה. חמאס לא הגיב לתקיפת צה"ל ומבחינתו זה היה מחיר סביר לירי של שתי רקטות לתל אביב, גם אם בוצע בטעות. 
מאידך, בהתנהלות היומיומית בדרום, צה"ל נוהג באיפוק מחשש שתגובה לא מידתית לבלון נפץ שמתפוצץ או לפצצת מרגמה שנוחתת בשטח פתוח, תוביל להסלמה. ואולי זה בדיוק העניין: אם בחמאס יבינו שבישראל מתכוונים באמת להתייחס ברצינות לכל רקטה שנוחתת בצד הישראלי, אולי ניתן יהיה לשקם את ההרתעה את המסר שאיכות החיים ותחושת הביטחון של אזרחי הדרום חשובים לא פחות מאלה של תושבי המרכז.