המחבל שהרג את סמ"ר גל קיידאן ופצע שניים נוספים, הפתיע את כוח התותחנים והצליח להסתער, לדקור ולחטוף את נשקו של גל ולירות בו מטווח קצר. כוח האבטחה שהיה במקום לא הצליח במשימתו הראשונה: לזהות את הסכנה ולפעול בהתאם.



ברוב המקרים איתם התמודד צה"ל בשנים האחרונות הסתיים האירוע בזיהוי המוקדם של המחבל ונטרולו. מהרגע שהמחבל הפתיע את הכוח, תפקיד מערך האבטחה היה להוות מעגל שני שעוצר את המשך הפיגוע. במקרה זה מסתמן שמעגל האבטחה בצומת קרס והתוצאה הייתה שהמחבל הצליח לבצע את הפיגוע ולחמוק בסופו של דבר כשהוא רק פצוע בכתפו. זו תוצאה שבצה"ל אסור לקבל.



הלוחם השני שהיה לצדו של גל קיידאן לא הגיב בירי מסיבה שאינה ברורה וזו נקודה מרכזית בתחקיר, כי את הפיגוע הקשה אפשר היה לעצור כאן. מפקד הכיתה שהיה בצד השני של הכביש אומנם ירה לעבר המחבל ופצע אותו, אך במבחן התוצאה הוא לא עצר את המשך התגלגלות האירוע וכך למעשה נפרץ לחלוטין מערך האבטחה עליו אמון הכוח בשטח, ויותר מפעם אחת.



זירת הפיגוע באריאל. קרדיט: פלאש 90



על אף הבעיות המסתמנות מתפקוד הכוח, צה"ל אינו יכול לפטור את עצמו מעיסוק בסוגיות רחבות יותר כחלק מהתחקיר המבצעי, בעיקר משום שלאחרונה יש רצף אירועים לא טובים ברמה המבצעית, מהם עולות שאלות הקשורות לרמה המקצועית של הכוחות בשטח, המשמעת המבצעית ולעיתים גם סוגיות הקשורות לחתירה למגע. כוח תותחנים מבצע כבר שנים רבות פעילות מבצעית ביהודה ושומרון, כאשר בדומה ללוחמי השריון המשרתים גם הם ביהודה ושומרון, יש פער בין ייעודם בשדה הקרב לאופי הפעילות המבצעית השוטפת באזור.



אין בכך כדי לומר שהם אינם כשירים לבצע משימות מסוג זה. ראינו שגם בגדודי חי"ר יש לעתים תקלות מסוג זה. אבל התחקיר המבצעי יהיה חייב לבדוק את רמת ההכשרה שעברו, האימונים, ההכנות המנטאליות, התדרוכים לפני ביצוע המשימות והתרגולות בשטח. מוקדם לקבוע מסקנות בשלב זה, כשהתחקיר עדיין מתקיים, אבל אירוע מהסוג הזה היה חייב להסתיים עם מחבל הרוג ועצירת האירוע גם לאחר שהכוח הופתע. התחקיר, כאמור, יעסוק בהיבטים מקצועיים, אבל חשוב יותר לבדוק גם את הסוגיות הערכיות, בדגש על חתירה למגע.



ההערכה בצה"ל היא שאת הפיגוע הזה תכנן המחבל קודם כל כפיגוע דקירה. את המשך הפיגוע כבר קשה הרבה יותר היה לתכנן, ואת מידת הצלחתו בשטח לא ניתן לייחס לתכנון מדוקדק שקושר לכאורה את המחבל לתשתית טרור שעומדת מאחורי הפיגוע הזה.



זו תקופה מתוחה ביותר גם ביהודה ושומרון. יש עלייה במספר הפיגועים, עימותים בהר הבית, התמודדות עם האסירים הביטחוניים והסתה ביהודה ושומרון. בנוסף, חמאס ממשיך לנסות כל הזמן להוציא אל הפועל פיגועים ביו"ש. למרות המתיחות והפיגוע הקשה, קשה להסיק מסקנות רחבות בשלב זה. אין ספק שגוברת ההסלמה בזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון, אבל עדיין יש לא מעט גורמים שיכולים לרסן את השטח ונראה שאנחנו רחוקים מהסלמה משמעותית יותר.



אם הפיגוע הזה היה נבלם בשלביו הראשונים, כפי שקורה בדרך כלל, נפח העיסוק בו היה ברמת המבזק ולא מעבר. ההבדל הפעם הוא בעיקר במבחן התוצאה הקשה, שיכול להשפיע על המצב בשטח. לסגירת מעגל מהיר על המחבל, יש הפעם חשיבות רבה, גם למתיחות הכללית באזור. ניתן להעריך שמערכת הביטחון כבר יודעת את זהותו של המחבל ויש גם כיווני חקירה.