אלמלא חמדנותה של משפחת נתניהו, לא היינו יודעים לעולם שראש ממשלת ישראל החזיק מניות בחברה (סידריפט) שהיא ספק מרכזי של "גרפטק", ש"תיסנקרופ" היא לקוח אסטרטגי משמעותי במאזנה. אחת מארבעה לקוחות כאלה, המדווחים במאזן הכספי. כלומר, נתניהו היה בשנים האלה בעל עניין, גם בגרפטק ודרכה, גם בתיסנקרופ. הפרט הזה התגלה “בזכות” הדיון ב”ועדת ההיתרים”, שהתבקשה לבדוק את בקשותיו החוזרות ונשנות של נתניהו להתיר לו לממן את הגנתו המשפטית בעזרת שני בעלי הון. אחד מהם, כזכור, הוא בן דודו נתן מיליקובסקי.
 
אף אחד לא ידע שהשניים הם גם שותפים עסקיים, המחזיקים יחד נתח גדול של מניות בתאגיד פלדה. אף אחד לא ידע שנתניהו מכר את חבילת המניות שלו ב־2010 תמורת יותר מ־15 מיליון שקלים! למיליארדר השני נגיע בהמשך.

אז נתניהו ביקש היתר, סורב, ביקש שוב, סורב שוב, אבל לא ויתר עד שעקשנותו זו הביאה לגילוי עניין המניות. אתם לא מצפים ממנו, אומר פרקליטו החלקלק עו”ד נבות תל־צור, שיתפשט מנכסי המשפחה כדי לממן את ההגנה המשפטית, נכון? למה, בעצם, שימכור את נכסי המשפחה? את הווילה היקרה בקיסריה והבית ברחוב עזה בירושלים יש למשפחה עוד לפני שנמכרו אותן מניות ב־2010, תמורת סכום של 4.3 מיליון דולר (מעל 15 מיליון שקל). זוהי רק עסקה אחת שנודעה בעניין נכסיה של משפחת נתניהו. לך תדע מה עוד הם מחזיקים ככה, בלי לדווח.

ולכל זה צריך להוסיף גם את מחצית הבית ברחוב הפורצים, בית מידות יפהפה ויקר, שאותו קיבל נתניהו בירושה מאביו, הפרופ’ בן־ציון נתניהו. למי שייכת המחצית השנייה? הייתה שייכת לאחיו של נתניהו, עידו. אלא שאז היא נרכשה ע”י המיליארדר ספנסר פרטריץ’. מי זה פרטריץ’? המיליארדר השני שממנו רוצה נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית.

על פי הנתונים הגלויים האלה, משפחת נתניהו שווה יותר מ־40 מיליון שקל, כפי שהוערכה עד כה. ולא רק בנכסים, אלא גם במזומן. עכשיו תחשבו מה היה קורה אילו היא הייתה מסוגלת להתמודד עם מימון עצמי של הגנה משפטית, כמו כולנו. או, יותר נכון, מה לא היה קורה: לא היינו מגלים על המניות, לא הייתה עכשיו בדיקה בפרקליטות ולא הייתה מתחדשת הדרישה לפתוח מחדש את פרשת הצוללות.
 
אשכנזי. התעקש שלא צריך צוללת שישית. צילום: פלאש 90
אשכנזי. התעקש שלא צריך צוללת שישית. צילום: פלאש 90


אפרופו צוללות: עד היום נסב הדיון על צוללות 7, 8, 9, אותן שלוש צוללות שנתניהו ניסה לרכוש מהגרמנים מאחורי גבו של שר הביטחון יעלון. הכוונה הזו נחשפה בכותרת ראשית ב”מעריב”, שבעקבותיה חשף רביב דרוקר את מעורבותו של עו”ד שמרון, וכל השאר היסטוריה. עכשיו, בואו נחזור אחורה, משלוש הצוללות האחרונות (6־9) לצוללת השישית. גם היא, אגב, הייתה מיותרת. זה קרה בימיו של הרמטכ”ל גבי אשכנזי, היום מספר 4 בכחול לבן. אשכנזי לא רצה עוד צוללת. חיל הים לא רצה עוד צוללת. כל הניתוחים המקצועיים קבעו שמספיקות 5 צוללות כדי לייצר את היתרון האסטרטגי הנדרש. כך היה בתקופתם של אהוד אולמרט ועמיר פרץ, ראש ממשלה ושר הביטחון.


אחר כך פרץ עזב, ברק החליף אותו. אחר כך אולמרט עזב, נתניהו החליף אותו. ואז החלו הדיבורים על “הצוללת השישית”. אשכנזי התעקש שלא צריך. עדיף להשקיע את הכסף בדברים דחופים יותר. אבל לא עזר לו. שר הביטחון ברק דחף את רכישת הצוללת בכל כוחו. עד היום ייחסנו את הצוללת הזו לברק. היום הגיע הזמן להכניס למשוואה גם את נתניהו. אשכנזי אומר היום שכשלחץ על ברק ושאל למה הוא כל כך מתעקש על השישית, ברק אמר לו במפורש ש”זו הוראה של נתניהו”. 

לוח הזמנים? בסמוך למכירת מניות גרפטק. כלומר, נתניהו לא הואיל לספר למערכת הביטחון, לשר הביטחון, לרמטכ”ל, שבעוד הוא דוחף לרכישת צוללת שהמערכת לא רוצה מתיסנקרופ, הוא מושקע בתאגיד שמתפרנס מתיסנקרופ. כן, זה נשמע נורא. זה מצריך בדיקה דחופה. הפרשה הזו נמצאת עדיין בחיתוליה, אבל נדמה לי שמדובר בחיתולים מצחינים במיוחד.