הפיגוע בצומת אריאל גרם לעם ישראל ולעולם לאבד שתי נשמות נפלאות ונדירות. הכאב יישאר לעד בשתי המשפחות, שכולנו הכרנו פתאום ברגע אכזרי של הגורל. כמו פעמים רבות מדי, בשעה שרוצח פלסטיני מבצע עוד זוועה בסדרה הארוכה של מעשי האכזריות הבלתי אנושיים שעם ישראל חייב לחיות ולמות בתוכם זה למעלה ממאה שנה, נחשפנו ליפים שבינינו, שאולי אחרת לא היינו מכירים ולא יודעים שהם חיים לצדנו.

לעולם לא נצליח להכיל את פעולות הרשע האלה. בארכיונים, שפעם היו של קטעי עיתונות מנייר וזה שנים אלה ארכיונים אלקטרוניים של סייבר, נאספים תחת המלה "פיגועים" מקרים כל כך רבים, שאני תמה איך אנחנו לא קורסים תחת העומס הרגשי.

סמ"ר גל קיידאן ז"ל, יחיד במינו בנגינה במנדוצ'לו שלו, ממשפחת עולים ותיקה מברית המועצות, והרב אחיעד אטינגר, מבוני ההתנחלות עלי למען כולנו ואב ל־12, שיקיימו את הדורות הבאים כאן, אלה הם המופלאים, שבמותם ההרואי גילינו אותם.

הרב אחיעד אטינגר ז"ל. צילום: נדב גולדשטיין/TPS
הרב אחיעד אטינגר ז"ל. צילום: נדב גולדשטיין/TPS


כל אזרחי ישראל, אני מניח, כואבים, וגם מתפללים להחלמה המהירה של אלכס דבורסקי, החייל שעלה והתגייס ליחידה קרבית. חבל שאנחנו זקוקים לפיגוע כדי להאיר באש הירי את פני האנשים הנהדרים של העם הזה.

הפיגוע העלה גם סדרה של נקודות למחשבה, שנשמעו שוב ושוב בכל הדיווחים והדיונים ביומיים האחרונים. האם חיילים חוששים לפעול מול מחבלים מדאגה שמא יסתבכו, כמו במקרה של אלאור אזריה? האם הפיגוע הוא חלק מהסכנות של החיים מעברו המזרחי של הקו הירוק הישן ההוא, כמו שיש אצלנו מי שחושבים - או שמא המציאות היא שהטרור האסלאמי לא עוצר בירוק ולא רואה אותו?
 

גל קיידאן. צילום: דובר צה"ל
גל קיידאן. צילום: דובר צה"ל


שאלה קשורה נוספת היא: האם בנייה ביהודה ושומרון היא התשובה המיידית הראויה לכל פיגוע? פעם שמענו יותר את הדרישה לתגובה כזו. נדמה שנשכחה מעט העובדה שכשאנחנו מתנחלים - הורגים יהודים, וגם כשאנחנו נסוגים - הורגים יהודים. אם כך, מדוע שלא נתנחל ונוסיף בנייה ויופי לעולם ומשמעות למוות על הגנת המולדת. מעבר לכך, תמיד מתברר, למרבה הייאוש, שפיגוע בתקופת בחירות אינו פיגוע שמלווה רק בכאב ובצער ובהפקת לקחים, ושמישהו כבר ינסה להפיק ממנו רווח פוליטי. 

אסור להיתפס להתלהבות מרוצח מוכשר ואמיץ של חיילים חמושים. מה שצריך זה להבין שאין דבר שהוא בלתי צפוי מול הרוע. כאשר שואלים: מה הם כבר יכולים לעשות לנו? ומתרברבים שאנחנו צבא חזק, צריך לזכור שלשנאה יש עוצמה משלה, ואנחנו לא בטוחים עד שנבין שהיא קיימת ועד שנדע לחסל אותה.