הירי של חמאס הבוקר לשטח ישראל חמור פעמיים - פעם ראשונה הירי עצמו כמובן, שממשיך קו הסלמה רציף שמנהל הארגון בשבועות האחרונים מול ישראל. בפעם השנייה, ניסיון להשפיע ולהקרין על מערכת הבחירות בישראל, כאשר האירועים הללו מתרחשים סמוך כלל כך למועד קיום הבחירות. אל לישראל להלין בעניין הזה רק על חמאס, ובדרך קבלת ההחלטות בשנה האחרונה צריך לבחון גם היא דרך הפעולה מול רצועת עזה. עם זאת, הנושא עוד ייבחן בהמשך, וכעת מערך הדילמות והשיקולים של ראש הממשלה מורכבים הרבה יותר, כאשר ברור לו שלכל פעולה או אי פעולה, או לתוצאות סבב הסלמה לא מוצלח, עשויות להיות השפעה כזו או אחרת על תוצאות הבחירות. 
 
נתניהו מגיע לשבועיים האחרונים לפני הבחירות עם הנושאים שהוא הכי פחות רצה לעסוק בהם כעת - פרשת הצוללות וחמאס והזירה והפלסטינית. הוא מיעט לעסוק בפומבי בנושא הרצועה בשנה החולפת, זאת במיוחד שההתנהלות מולם, ודרך הפעלת הכוח הצבאי, הפכו מקור ניגוח נגדו, גם מצד שותפיו לממשלה. כמו כן, בסבב הקודם הם הובילו למשבר פוליטי, בסיומו התפטר שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן
 
ראש הממשלה מכיר הטיב את המורכבות של עזה ואפשר להניח שהוא אינו מעוניין כעת במבצע קרקעי נרחב, מהסוג שאתה יודע איפה תתחיל, אבל לא איך תסיים אותו. גם סבב הסלמה מוגבל, כפי שהיה לפני כמה חודשים ונגמר בחוסר שביעות רצון בקרב ציבורים בישראל לגבי מידת ההצלחה של צה"ל בו, יכול להשפיע בצורה כזו או אחרת על המצב כשמערכת הבחירות בפתח. 
 

בפני נתניהו מוצגת דילמה מורכבת, שבה למרות הבחירות, גם הוא וגם מערכת הביטחון, יידרשו להתעלם משיקולי בחירות בדרך הפעולה של צה"ל. מנגד, גם אלו המתמודדים מולו בבחירות יידרשו להתאפק קצת יותר בימים הקרובים. מצעד הפוליטיקאים למקום הנפילה ואמירות מתלהמות בזירה, אינן משרתות את העניין הזה. 
 
סביר להניח שחמאס יגיב, במידה וצה"ל יתקוף באופן משמעותי ברצועת עזה, ויפגע בנכסים של חמאס – כמו במערך הרקטות, עם דגש על אלו המגיעות לטווחים ארוכים. מסיבה זו, יש לקחת בחשבון שאפשרות של הסלמה בדרום וסבב לחימה של כמה ימים היא סבירה ביותר במצב הנוכחי. אפשרות של מעבר או הידרדרות מהירה להסלמה רחבה יותר היא אפשרות קיימת, אבל עד לשם, ישנם לא מעט כלים מבצעיים שצה"ל יכול להפעיל ולפגוע באמצעותם בחמאס, לפני כניסה קרקעית. 
 
כל פעולה צבאית שתבחר ישראל לבצע בתגובה לירי, צריכה להיות כזאת שלא תשאיר סימני שאלה לגבי האפקטיביות המבצעית שלה. צה"ל יודע ומחזיק בתכניות לפגיעה אפקטיבית ביעדים. השאלה היא הנכונות של ישראל, בתקופה כזאת, לקראת בחירות, להפעיל את העוצמות הנדרשות. במידה וישנם שיקולים אחרים, לפיהם ישראל לא מעוניינת בהסלמה, לעיתים עדיף לדחות תגובה משמעותית, כדי שלא תהיה עוד תגובה שתיראה כמו שחיקה של ישראל בדרום.