הסימנים הראשונים לכך שחמאס פועל לרסן את ההמון היו מאות פעילי הארגון לבושים בווסטים כתומים, שלא אפשרו אתמול הגעה אל הגדר. מספר המפגינים טיפס עם הזמן, אבל בשום שלב חמאס לא איבד שליטה והוכיח שוב שכאשר הוא רוצה השטח בידיים שלו. בסופו של יום האדמה, שהיווה גם ציון שנה לתהלוכות השיבה בעזה, שני הצדדים יכולים להציג תמונה של שביעות רצון והישגים. במידה רבה המאזן הזה משרת את האינטרסים שלהם - לא להגיע בשלב זה למלחמה או למבצע נרחב. 



חמאס הצליח גם להביא אל הגדר יותר מ־40 אלף פלסטינים וגם עמד בהבטחות שנתן למצרים לרסן את השטח. בצה"ל חששו מיום אדמה אלים במיוחד, שיוביל להסלמה ביטחונית ברצועה ערב בחירות בישראל, אבל היערכות נכונה של צה"ל, משמעת מבצעית גבוהה ועבודה מקצועית של הכוחות בשטח, החל מהשימוש באמצעים לפיזור הפגנות ועד לירי מדוד ומדויק של הצלפים, הביאו לכך שבסופו של דבר לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל, נמנעו חדירות לשטח ישראל ומספר הנפגעים בצד הפלסטיני היה נמוך יחסית. הכוחות עמדו במשימה.
 
במוקדים השונים הפלסטינים כמעט לא הציתו צמיגים, ולא במקרה. חמאס דרש מישראל, באמצעות המצרים, שמספר הנפגעים יהיה נמוך. ישראל דרשה מנגד שחמאס לא יאפשר את הבערת הצמיגים, שגורמת לעננים שחורים המקשים על העבודה המדויקת של הצלפים ומאפשרת התקרבות לגדר של פלסטינים וכפועל יוצא נפגעים רבים. 
 

ברמה הטקטית צה"ל ביצע את עבודתו כנדרש ממנו. מילה טובה מגיעה גם על היערכות הכוחות, שטחי הכינוס המסודרים והשליטה המלאה על ציר התנועה. צה"ל נערך לסוף השבוע בצורה מסודרת ומאורגנת והפיק לקחים מאירועים קודמים. ערב מלחמה או מבצע גדול צה"ל יידרש לאתגרים לוגיסטיים גדולים בהרבה, ומוקדם לראות בהיערכות המוצלחת בסוף השבוע האחרון מבחן אמת, אף כי הכיוון מעודד.

תא"ל אליעזר טולדנו מאוגדת עזה ואל"מ לירן בטיטו, מח"ט דרומית

 
עכשיו הכדור שוב במגרש המדיני. יום האדמה היה עלול להיות המאיץ שיצית את חומר הנפץ ויגרור את הצדדים לעימות צבאי. אלא שמסיבות שונות, הקשורות קודם כל לחמאס, האש לא פרצה אבל חומר הנפץ עדיין בשטח וצריך להמשיך לנטרל אותו גם בימים הקרובים. במערכת הביטחון סבורים שאפשר למנף את התוצאות של השבת האחרונה כדי להגיע להבנות משמעותיות יותר, שיחזירו את השקט והיציבות לפחות לתקופה הקרובה, ומכאן להתקדם לשלבים נוספים של הסדרה. במילים אחרות, לאחר שברמה הצבאית לא נעשו טעויות, תורו של הדרג המדיני לעבוד.
 
צריך לזכור שהכל עדיין שברירי ולא יציב, ודי ברקטה אחת לעבר ישראל או בפיגוע טרור על הגדר, ושוב ייטרפו הקלפים והמצב עלול להשתנות מקצה לקצה.
ברמה המדינית ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל נכון את השבועיים האחרונים. הוא הצליח, יחד עם צה"ל, למנוע בשלב זה עימות צבאי ברצועה ערב הבחירות, ויש לכך חשיבות רבה. אבל בצד ההצלחה הזו בולט הכישלון במדיניות בשנה האחרונה. ישראל לא יכולה לאפשר לעצמה פעם אחר פעם להיות תלויה בגחמות של החמאס. אם ישראל יודעת לאשר עכשיו את ההסכמים שנרקמו עם חמאס ביום חמישי ואפשרו את הורדת גובה הלהבות, מדוע לא ניתן היה להגיע לכך לא תחת איומים של ארגון טרור ערב בחירות?
 
לטובת כולנו, עדיף שהבחירות לא יתקיימו תחת אש של אויב קטן וחלש כמו חמאס או אויבים חזקים יותר כמו חיזבאללה ואיראן. אבל לאחר הבחירות יידרשו הדרג המדיני והצבאי גם להתבוננות עמוקה פנימה לצורך הפקת לקחים. כיצד קרה שחמאס, ערב בחירות, כמעט שינה לחלוטין את סדר היום בישראל, בכוונה או כפועל יוצא. אם בניהול מדיניות יוזמת או בהפעלת אש אגרסיבית כשצריך, ממשלת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה את המשך המצב שבו ארגון טרור מנהל את המצב.