השאלה עד כמה נתניהו תכנן את מועד פרסום העובדה שגופת חלל צה"ל, זכריה באומל ז"ל, אותרה, נותרה בחלל אולם הפגישות המפואר בקרמלין. על אף העיתוי הפוליטי הנוח במיוחד עבורו, חמישה ימים לפני הבחירות, הפעולה שקידם נתניהו ובוצעה על ידי הרוסים והסורים הביאה לתוצאה חיובית לשני הצדדים, בדמות הבאת חלל צה"ל לקבורת ישראל.

מדובר באחד השיאים בקשר האסטרטגי בין ישראל לרוסיה, או כמו שגורם מדיני בכיר התעקש להזכיר שוב ושוב בשיחה עם העיתונאים - בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא פוטין. 

הנשיא הרוסי הפתיע את ישראל בכמות המידע שהיה מוכן לנדב בפתח הפגישה בינו לבין נתניהו על הפעולות שהובילו למציאת והחזרת גופתו של באומל ז"ל. הסיבה ברורה: פוטין רוצה להדגיש מי כאן, באזור סוריה, לבנון וישראל שולט בעניינים.

המחווה ההומנית, כפי שהגדירו זאת הרוסים, לא מגיעה עם תג מחיר מידי מישראל בטווח המיידי. "זה מבוסס על קשרים אישיים אדוקים, אינטרסים משותפים והבנת העניין", אמר למעריב גורם מדיני. אך המחווה מדגישה גם מי כאן בעל הבית - מי יכול להביא לפתרון תעלומה בת 37 שנים, ובעיקר עם מי כדאי לשמור על יחסים תקינים ולהיענות לדרשותיו.
 
פוטין. צילום: רויטרס
פוטין. צילום: רויטרס


מלבד שיתוף הפעולה המודיעיני התקיים פה גם שיתוף פעולה פוליטי-תקשורתי. לישראל נודע על מציאת גופתו של באומל כעשרה ימים לפני שנתניהו הודיע על כך על כך באופן רשמי. הדבר נשמר בסוד לא בכדי, זאת משום שהרוסים רצו לערוך את הטקס במשרד ההגנה, ובעיקר לקצור את הדיבידנד המדיני.

אמש כבר דווח ברשתות זרות כי רוסיה היא זאת שבזכותה צלח המבצע, אך הצנזורה הצבאית בישראל, באופן די חסר תקדים, מנעה את הפרסום. היא לא עשתה זאת משיקולי ביטחון שדה, אלא משיקולים מדיניים לחלוטין. או במילים של גורם מדיני: "כי הרוסים ביקשו". כנראה שככה זה כשראש הממשלה הוא גם שר הביטחון, ועד לא מזמן גם שר החוץ. 


ישנו יסוד סביר להניח כי הרוסים מחזיקים במידע גם לגבי שני הנעדרים הנוספים מקרב סולטאן יעקב, וכי המאמצים לאיתורם והבאתם לישראל קיימים גם היום. ואולם, בלשכת ראש הממשלה נזהרים לא לפתח ציפיות יתר על המידה. לשאלה האם הרוסים ממשיכים לחפש גם אחרי שני החללים הנוספים, השיב הגורם המדיני: "תסיקו מסקנה בעצמכם". כך או כך, שיתוף הפעולה המוצלח בין המדינות הביא לפתרון הסיפור הכאוב הזה, וגם הוסיף כמה נקודות זכות לנתניהו, רק חמישה ימים לפני בחירות.