מי שקבע את מועד הבחירות הנוכחיות לא יכול היה לבחור מועד מתאים יותר מבחינת פרשות השבוע. בשבת שלפני הבחירות נקרא את פרשת "תזריע" ואחרי הבחירות את פרשת "מצורע". עניינן של שתי הפרשות הוא הטומאה והטהרה ונגע הצרעת, והן כל כך מתאימות לאווירת הבחירות.

נדמה שהאוויר כולו נגוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכנראה יכול היה להיות עשיר מופלג לו היה עוזב את ענייני ניהול המדינה לטובת עסקיו הפרטיים, מוקע כנהנתן שדואג רק לעצמו. עוד מוסיפים לו לתואר תווית חדשה מבית היוצר של כחול לבן: "רודן בהתהוות", אף על פי שהוא נבחר פעם אחר פעם. ומצד שני, יש לנו רמטכ"ל לשעבר, שהיה מספיק טוב כדי לפקד על צה"ל ומוקע כעת כאיש ששפיותו ויציבותו מוטלות בספק.

אז איך נבדיל בין המצורעים האמיתיים לבין אלה שרק טופלים עליהם את הנגע? השיטות שהתורה נותנת לכוהנים כדי להבחין בין טהורים לטמאים, שלא נחזור עליהן כאן מטעמים אסתטיים, לא ממש מתאימות לימינו. בעיקר כי נגע הצרעת כיום מקבל כסות שונה.

כולם עסוקים בתדמיות, והדבר האחרון שאפשר לומר על הצרעת הוא שהיא שקופה וברורה לעיני כל. אבל אולי אם נבין את הסיבה לנגע, נוכל לאבחן את אלה השואפים להנהיג אותנו.

בתלמוד אומר ריש לקיש: למה כתוב "זאת תהיה תורת המצורע"? מפני שזו תהיה תורתו של המוציא שם רע. אם נתקדם קצת בחומש, נגיע למובן העמוק יותר של נגע הצרעת: מרים לוקה בצרעת מיד אחרי שהשתמשה בלשון הרע נגד משה ואשתו הכושית. אבל גם אהרון חטא בכך וגם הוא דיבר לשון הרע, למה הוא לא נענש?

רש"י מסביר את העונש בכך שמרים דיברה ראשונה. ובהתאמה לתקופתנו: היא צייצה והוא ריטווט. רש"י לומד את ההבחנה הזאת מהפסוק בספר במדבר, שמנוסח קצת מוזר: "ותדבר מרים ואהרון במשה", ולא "וידברו מרים ואהרון במשה". הוא קובע שמרים פתחה בדיבור, ולפיכך הקדימה הכתוב תחילה.

# # #

זריזות הלשון בהטלת דופי היא סימן ההיכר של מי שעלול להיות נגוע בצרעת. פרסמת תחקיר על בוטים וחשבונות מזויפים בתשלום, והתברר שמדובר באנשים אמיתיים שאיש לא שילם להם? זו צרעת בחירות שפשתה ב"ידיעות אחרונות", וזה לא אמור להפתיע את הקוראים, מפני שהמו"ל בכבודו ובעצמו הוקלט כשהוא מודה בהטיה הפוליטית של עיתונו.

אם רמזת שראש הממשלה בגד בטובת המדינה, מכיוון שאישר את מכירת הצוללת למצרים בניגוד לאינטרס הישראלי ולא שיתף איש בהחלטות, אבל עיתונאית בכירה מהערוץ שלך העמיקה לחקור וגילתה שלא דובים ולא צוללות ושגורמים בכירים במערכת היו בסוד המכירה - זו צרעת בחירות מבית היוצר של ערוץ 13.

למעשה, נראה שרוב התקשורת מגויסת להפיל את שלטון הימין. היוצא מן הכלל - יעקב ברדוגו בגל"צ - כל כך בולט, עד שבכירי העיתונות מתפתלים בעוויתות כסוסי פרא שמנסים להשליך מעל גבם את רוכב הרודיאו המיומן שעוד מחזיק מעמד.

אז מה לעשות? לא להקשיב לזריזי הלשון ולמפיצי לשון הרע. במקום זה, שכל אחד יקשיב לעצמו ויחליט אם בעיניו המדינה מנוהלת נכון או לא. המצפן האמיתי הוא הלב. אל תיתנו לפרסומים שונים של צרעת הבחירות, שמייצרת טונות של עובדות כזב לבלבל אתכם.

ובסוף בסוף, האתגר האמיתי והחשוב הוא היום שאחרי צרעת הבחירות, הריפוי והאיחוי. ייבחר המנהיג אשר ייבחר, הוא יצטרך להוביל קו חדש שיאפשר לכולנו החלמה מהנגעים, להתגבר על השבטיות ולחזור להיות עם.

[email protected]