לא דונלד טראמפ צריך לפחד מתהליך הדחה. דווקא המפלגה הדמוקרטית יוצרת לעצמה, במו ידיה, איום אלקטורלי, שבסופו של יום בחירות עלול למנוע ממנה לנצח בשנת 2020. הדוח הסופי של החוקר מולר זיכה למעשה את הנשיא מהחשדות שהיה מודע להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות. אבל הרוב הדמוקרטי בקונגרס לא התרגש מהמסמך. חברים בכירים מטעם המפלגה הודיעו כבר כי הם מתכוונים לקיים שימועים וחקירות נגד טראמפ בתחומים שונים. 
 
"הצרות של טראמפ לא הסתיימו בעקבות מסקנות החוקר מולר", נכתב ב"ניו יורק טיימס". "גם תובעים במערכת המשפט של מדינת ניו יורק ובממשל הפדרלי מתכוננים לקיים שורה ארוכה של חקירות נגד הנשיא". בעקבות פרסום הדוח, צברה תאוצה היוזמה להדיח את טראמפ. הסנטורית אליזבט וורן הצהירה כי יש להתחיל בהליכים. אבל יושבת ראש הקונגרס ננסי פלוסי איתנה בהתנגדותה לנקוט בצעד זה. לדבריה, העיסוק בנושא יגזול מהמפלגה הדמוקרטית אנרגיות וזמן, שמוטב להשקיעם בקידום יוזמות לשיפור חייו של האזרח האמריקאי. "הוא, טראמפ, גם לא שווה את זה, את הליך ההדחה", אמרה.
 
למעשה, גם המפלגה הדמוקרטית, השלטת בבית הנבחרים, הולכת ומסתבכת, נגררת לפינות חשוכות שמהן היה קשה מאוד להגשים את השאיפה להביס את טראמפ בבחירות הקרובות. בין היתר גילויי אנטישמיות ועוינות נגד מדינת ישראל. סנאטורים וסנאטוריות שכבר הצהירו על התמודדות על ראשות המפלגה משווקים הצהרות נגד התאגידים הגדולים, נגד איגודים מקצועיים ותיקים ונגד מיליארדרים, שלטענתם השתלטו על המשק האמריקאי ויצרו פערים בלתי נסבלים בחברה.

ג'ו ביידן. צילום: רויטרס
ג'ו ביידן. צילום: רויטרס


בין השמות: וורן, קמלה האריס וקירסטן ג'יליברנד. אבל הן עוד מתונות בהשוואה לסגנון הפראי של ברני סנדרס, שהפסיד להילרי קלינטון ב־2016 ומתמודד שוב על מועמדות הדמוקרטים בקרב על הבית הלבן.
 

הסנטור בן ה־77 שמוגדר בתקשורת כסוציאליסט מטיף למעשה למהפכה חברתית מקיפה ויסודית בארצות הברית, אבל מומחים דוחים את הצהרותיו וטוענים כי התוכניות שלו בלתי ישימות. מדובר בתקציבים גבוהים מאוד שאמריקה לא תוכל לעמוד בהם. 
 

אבל המרכז המסורתי במפלגה הדמוקרטית עדיין חזק וחסין יותר ממה שנדמה. ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, שצפוי להצהיר על התמודדות, זוכה בסקרים פנימיים לאחוזי תמיכה והאהדה בשיעור גבוה, יותר מכל מי שכבר הכריז באופן רשמי על ריצה. הוא דמוקרט מתון, בעל ניסיון עשיר בשירות הציבורי, וכנראה הפוליטיקאי היחיד שיכול להוביל למהפך בשנה הבאה ולהדיח את טראמפ ממקום מושבו בבית הלבן.