ערב "שביעי של פסח" היום. חג החירות, חג המצות, חג האביב - וחג עלילות הדם. אין לדעת מה מקור העלילה הנתעבת הטוענת שיהודים משתמשים בדם של ילדים נוצרים כדי לאפות מצות. אבל כמו בכל תיאוריית קונספירציה - ככל שתהיה מופרכת יותר, היא תצליח להעמיק שורש. וככל שינסו להילחם בה בכלים לוגיים, בהוכחות חותכות - כך יתבצרו המאמינים באמונתם. המלחמה נגדם כשלעצמה תשכנע אותם כי הם צודקים, כי "כנראה יש להם מה להסתיר, אחרת לא היו נלחמים נגדנו". 
 
כאשר השפעת תיאוריות הקונספירציה מסתכמת בחיזוקים הדדיים של בני כת סגורה המאמינים בה, שיהיו בריאים. אין הם מצליחים לגרום נזק אמיתי. אבל העם היהודי שילם במיליוני נרצחים לכל אורך ההיסטוריה על העלילות המופרכות הללו. 
 
עלילות הדם הראשונות מוכרות לנו כבר מהתקופה ההלניסטית. יוסף בן מתתיהו מספר כי כשנכנס אנטיוכוס הרביעי לבית המקדש, מצא שם שבוי יווני שסיפר לו כי היהודים מפטמים אותו וכי התכוונו להקריבו לאלוהיהם ולאכול את בשרו. פלאביוס כתב ספר שלם - "נגד אפיון" - כדי להפריך את העלילה הזאת, ומכאן שהייתה נפוצה ברחבי האימפריה ורבים האמינו בה. מאז אנו מכירים מאות עלילות דם כאלו.
 

בימי הביניים הן לבשו את הדפוס המקובל: גופת ילד נוצרי נמצאה לפני פסח בסמוך לבתי יהודים. רווחו גם עלילות על כך שהיהודים מפיצים מגיפות ומרעילים בארות. וההוכחה: היהודים נפגעו מהמגיפות הללו פחות מהגויים. הסיבה האמיתית לתחלואה הנמוכה בקרב היהודים - הקפדה יתרה על היגיינה אישית, המעוגנת במצוות - לא עניינה את שונאי ישראל.
 
האנטישמיות המצרית, הפרסית והיוונית קדמה לנצרות, אבל היא פרחה תחת שלטון הצלב. היו לה סיבות תיאולוגיות־נוצריות, וסיבות כלכליות ופוליטיות, ועלילות הדם צצו במאות מקומות על פני מאות שנים. והן לא נעלמו מן העולם עד ימינו.
 
עלילות דם רבות תועדו גם במאה ה־20, ופוגרומים קשים התחוללו בעטיין. ב־1946 רצחו הפולנים בקיילצה 42 יהודים ששרדו את הגטאות ומחנות המוות, בטענה שרצחו ילד פולני והשתמשו בדמו. בפולין אין כמעט יהודים כיום, אבל לפני ימים אחדים בחגיגות "יום השישי הטוב" של הפסחא התעללו אנטישמים פולנים בעיירה פרוכניק בבובת יהודי ואחר כך הציתו אותה. לו היה יהודי חי נופל לידיהם - גורלו לא היה שונה. אחת החידות ההיסטוריות הגדולות היא איך מצליחה האנטישמיות (שבפולין היא תוצרת מובהקת של הכנסייה הקתולית) לשרוד גם באין יהודים בסביבה.
 
# # #
 
אבל האנטישמיות המודרנית אינה נזקקת תמיד לעלילות דם פרימיטיביות ומעוותות כמו השימוש בדם ילד נוצרי למצות. הנוסח הנאצי של עלילות הדם עסק בשאיפת הגזע היהודי לטמא את הגזע הארי ולהשתלט על העולם. הגרמנים טענו כי היהודים מחזיקים במוקדי הכוח של מדינות המערב: בפוליטיקה, בתרבות, באקדמיה, בכספים, וכך, בתיאוריה הידועה כ"פרוטוקולים של זקני ציון" - מושכים היהודים בחוטים ומצליחים לשלוט בעולם. ההצלחה המזוויעה של התורה הנאצית התבטאה בהנעה של עשרות מיליוני גרמנים למלחמה ולהשמדת העם היהודי באירופה. הגרמנים המשכילים וה"תרבותיים" הללו הלכו שבי אחרי תורת הגזע, שלא הייתה מופרכת פחות מעלילות הדם של ימי הביניים. כשצלב הקרס צמח - שורשיו היו נטועים עמוק בצלב הנוצרי, שחינך מאות דורות לשנאת יהודים.
 
מזעזע גם ללמוד את השפעת התיאוריה הנאצית על יהודי ארצות הברית. כדי לא לספק "הוכחה" לטענה הנאצית, נמנעו רוב יהודי ארצות הברית במשך רוב שנות המלחמה מלהפעיל את כוחם והשפעתם (עוד לפני שארה"ב הצטרפה למלחמה), כדי שלא ייווצר הרושם כי חיילים אמריקאים נשלחים למות באירופה רק כדי להציל יהודים מהשמדה. אנטישמיות הרי הייתה מצויה בשפע גם באמריקה. כך הצניעו המו"לים של ה"ניו יורק טיימס" ועורכיו היהודים את הידיעות על רצח העם היהודי באירופה בשנות המלחמה, בהחלטה מודעת ומזעזעת. רק קבוצת רוויזיוניסטים, ובראשם הלל קוק (פיטר ברגסון), ערי ז'בוטינסקי ובן הכט - הצליחו באיחור רב להעיר את דעת הקהל היהודית ולהפעיל לחץ פוליטי על הנשיא רוזוולט.
 
כי בדבר אחד צדקו הגרמנים: יהודים ריכזו בידיהם לאורך ההיסטוריה כוח רב יותר מחלקם היחסי באוכלוסייה. על אף הרציחות והעינויים והרדיפות וההגליות - ואולי כתגובה להם - הפכו היהודים למשכילים ביותר באוכלוסייה. הם היו לומדי תורה בסביבה שרובה אנאלפביתית. המצוינים שבהם הגיעו לעמדות השפעה מרכזיות בפוליטיקה, במדע ובכלכלה של ארצות גלויותיהם. 
 
מימי יוסף, המשנה לפרעה, הפותר את בעיות הרעב במצרים, ועד לקרל מרקס, מאבות הקומוניזם. ועד לרוטשילדים וליהודים נשיאי הבנק העולמי. ומימי יוסף פותר החלומות - עד ימי פרויד פותר החלומות ויוצר הפסיכואנליזה. ומימי הרמב"ם, שהיה לא רק מענקי הרוח של היהדות אלא גם מגדולי הרופאים בזמנו, ועד לסאלק וסייבין, שניצחו את מגיפת הפוליו, ואיינשטיין ומאות חתני פרס נובל בפיזיקה, רפואה וכימיה בימינו. 
 
איך לא יקנאו בנו וישנאו אותנו? היהודים מהווים היום רק 2 פרומיל מאוכלוסיית העולם, אבל 22% מקרב חתני פרסי נובל? פי מאה מחלקנו באוכלוסייה!
אמרנו - אין כמעט יהודים בפולין, אבל לפני שנים אחדות שלטו בפולין שני אחים תאומים יהודים, לך קצ'ינסקי, נשיא פולין, וירוסלב קצ'ינסקי, ראש הממשלה. איך לא ישנאו אותנו? ובאוקראינה, שאוכלוסייתה מונה כמעט 50 מיליון בני אדם וחיים בה פחות מ־200 אלף יהודים (4 פרומיל מהאוכלוסייה!), נבחר השבוע ברוב עצום וולודימיר זלנסקי, קומיקאי יהודי חסר כל ניסיון פוליטי, לנשיא אוקראינה. זו אוקראינה שיצא שמעה האנטישמי לשמצה, שבחרה נשיא יהודי. איך לא ישנאו?
 
# # #
 
ומעבר לים, ממש בשבועות אלו, מספקים היהודים החרדים תושבי שכונת וויליאמסבורג שבברוקלין סיבות טובות וחדשות לשנאת יהודים. קהילות החסידים בשכונה, שהגדולה בהן היא קהילת סאטמר, הפכו למוקד הפעיל ביותר במגיפת החצבת המשתוללת גם בצפון אמריקה. רבים מהם אינם מתחסנים. מאות כבר חלו. פרנסי הבריאות של ניו יורק אינם יודעים איך להתמודד עם התופעה. הם מטילים קנסות בשיעור 1,000 דולר על מי שמסרב לחסן את ילדיו ולהתחסן - ללא הועיל. השבוע כבר הורו לסגור ישיבות ומעונות של תלמידי ישיבה. הועלו טענות על כך שבתקופת הפסח נוהגים תושבי השכונה, שבדרך כלל מסוגרים בד' אמותיהם - לצאת לחופשות ו"להתפזר" ברחבי המדינה, וכך הם עלולים להפיץ את המגיפה. 
 
עלילות הדם של ימי הביניים על יהודים שהפיצו את "המגיפה השחורה" באירופה לבשו השבוע לבוש מודרני - ואוי לזוועה - גם כזה שיש בו גרעין אמת.
יש סיבה להתגאות בבן עמנו, בן מיעוט מבוטל ושנוא, העולה לשלטון במדינה מהמדינות, גם אם עלייתו מספקת לאנטישמים מסורתיים "הוכחה" לטענותיהם על היהודים השולטים בעולם, וסיבה להאשים את היהודים בכל רע שיתרחש באוקראינה בשנות שלטונו. אבל יש רק סיבה לבושה עמוקה כאשר ריכוזי יהודים הופכים למוקד של מגיפה בגלל סירוב מטומטם להתחסן. חסידי סאטמר עצמם הם הראשונים להיפגע. ואחריהם - שכניהם, ובין כה וכה - שונאי יהודים.