עשרות אלפי פלסטינים אמורים להשתתף היום בהפגנות לציון יום הנכבה ברצועת עזה. עם זאת, הערכות זהירות במערכת הביטחון צופות סיכוי טוב שהן יעברו בשקט יחסי. אך שוב, כמו בנקודות מבחן קודמות, זה לחלוטין בידי חמאס. מבחנם היום, גם מול המצרים, הוא להרחיק את ההמון מהגדר, כפי שעשו ביום האדמה האחרון. כישלון, או חוסר רצון של חמאס, עלולים לשנות את התמונה מקצה לקצה ולהסלים את המצב שוב.
 
 ההבדל בין כמה עשרות פלסטינים  - שמגיעים לעימות ישיר עם כוחות צה"ל, מתפרעים, משליכים מטעני חבלה ורימוני יד לעבר כוחות צה"ל ומנסים לחדור מבעד לגדר  - לבין אלפים שעושים זאת בנקודות העימות המוכרות לאורך הגדר, הוא דרמטי ובדרך כלל מתבטא במספר ההרוגים והנפגעים בצד הפלסטיני. הנוסחה הקבועה והמוכרת: ככל שמספר ההרוגים גבוה יותר, כך גובר הסיכוי להסלמה. ככל הנראה גם היום יגיעו לשטח מאות פעילי חמאס עם וסטים כתומים והם יעמדו כחיץ בין הגדר למפגינים, כפי שהיה ביום האדמה. 
 
אך גם אם הנחה זו נכונה, ברור שחמאס ממשיך לנהל משחק פוקר מסוכן. מצד אחד הוא שמארגן את ההסעות לגדר ומכריז על שביתה כללית בעזה, ומצד אחר הארגון מחויב לכאורה למצרים להנמיך את הלהבות. וזאת באירועים שעלולים לצאת משליטה, שכן  בחסות הפרות הסדר תמיד תיתכן האפשרות שמחבלים ינסו לבצע פיגועים מורכבים יותר - ומכאן הדרך להסלמה נוספת קצרה במיוחד.

חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

 

לפני הגדר נמצאים הכוחות של אוגדת עזה. זה כבר אולי נראה מובן מאליו, אבל חשוב להזכיר כי למעלה משנה עומדים הקצינים והלוחמים הישראלים במשימה שוחקת במיוחד. המקצוענות בעמידה במשימה והרמה הערכית הגבוהה שמפגינים הלוחמים ראויה להערכה. לצד השמירה על הגבול ועל ביטחון התושבים, הם גם מבינים היטב את החשיבות בצמצום מספר הנפגעים וההרוגים בצד השני למינימום האפשרי. 
 
 בניסיון המורכב להבחין בין מי שמתפרע באזור הגדר לבין מחבלים שפועלים בחסותם, קל מאוד לעשות טעויות. למי שלא נמצא שם גם קל מאוד להכריז שכל מי שמתקרב לגדר צריך לחטוף כדור. הבעיה היא שהמציאות בשטח מורכבת הרבה יותר. 

 כפי שנכתב כאן לא פעם, בעוד שהחיילים עושים את עבודתם על הצד הטוב ביותר, לשחיקה בהרתעה הישראלית אחראי אך ורק הדרג המדיני. בגלל היעדר מדיניות ברורה, כאשר אין תכלית מדינית להפעלת הכוח הצבאי, חמאס הוא שמכתיב את כל מה שקורה בגזרה.
 
במצב הנפיץ בעזה, הפרות הסדר על הגדר הן למעשה חומר הבערה שמוביל להסלמה כל פעם מחדש. לכן, כל עוד אירועי הגדר יימשכו, התגלגלות לתוך סבבי הסלמה נוספים הם בלתי נמנעים. את המצב הזה ממשלת ישראל תידרש לשנות מהיסוד. לכאורה, כל הצדדים מאותתים שהם מעוניינים בהסדרה מדינית ללא עימות צבאי. אולם, אם זה לא יתממש - גם בהיבט הצבאי תידרש ישראל לשנות את הדרך שבה מופעל הכוח הצבאי ברצועה.