מדינת ישראל הולכת לבחירות בגלל חוק הגיוס, או יותר נכון מפני שאביגדור ליברמן החליט שהדגל היחיד שיניף הוא להכריח את החרדים להתגייס לצה"ל. אותו צה"ל שאומר שהוא לא צריך כל כך הרבה חיילים. 



מר ליברמן יקר, כדאי שתדע שחוק הגיוס הראשון נוסח מזמן, בפרשת השבוע שנקרא מחר: פרשת במדבר. את החוק הזה ניסח ה' למשה בראש חודש אייר, החודש שבו אנחנו מציינים את קוממיות ישראל.
 
בעיקרון הניסוח הוא גורף א־לה ליברמן: "מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל תפקדו אתם לצבאותם אתה ואהרון". כלומר, כולם כולל כולם. אולם בהמשך של חוק הגיוס המקראי כתוב מי מקבל פטור, ואלה הם בני שבט לוי, שעבודתם במשכן וכל עניינם קודש. 
 

אני די משוכנעת שאת ליברמן הובילו האגו והשנאה לחרדים יותר ממה שהובילה אותו המטרה הכל כך חשובה של אחדות גורל יהודית וערבות הדדית. מפני שאם כל מה שהוא רצה זה גיוס של יותר חרדים - סגנון אחר של התנהלות, דיבור ושיח היה כמובן מביא לתוצאות טובות יותר. אם ליברמן היה משכיל לראות את החרדים כלויים מודרניים, כשבט בעם ישראל שאמור לשמש בקודש ולוודא את הישרדותו של ספר "במדבר" גם עבור הדורות הבאים, הוא יכול היה לפתוח בדיון אמיתי.  
 
למשל, הוא יכול היה לציין את העובדה שמספר בני שבט לוי שקיבלו פטור משירות עמד על פחות מאחד חלקי 12, כחלקם היחסי באוכלוסייה. לעומת זאת כיום החרדים מהווים כשישית מהאוכלוסייה, ובהתאם מספר הפטורים שהם מקבלים גבוה מאשר בתקופת המקרא. כך, ליברמן יכול היה לטעון כנגדם שגם על פי התורה כמות הצעירים שזוכים כיום לפטור משום שהם משמשים בקודש, כפולה מהדרוש. 
 
שווה היה לו להסב את תשומת לבם של החרדים לעובדה ששלושה דורות אחרי השואה, אחרי שכל עולם התורה המפואר של ישיבות מופלאות כלובלין או וילנה עלה בסערה השמיימה, מדינת ישראל הנשענת על כידוניו של צה"ל מאפשרת את לימוד התורה לכמות של לומדי תורה שכמוה לא ידע העם היהודי מעולם. ואולי רק בעבור זה שווה לתת כתף למאמץ הציוני. 
 
ועוד לא דיברנו על קדושת החיים ועל חיי האדם שנחסכו כשעם ישראל עבר מהפתרון הסופי באירופה לפתרון הציוני בארץ ישראל. כל אלה נימוקים שיכול להשמיע באוזני מנהיגי הציבור החרדי מי שספר "במדבר" והצורך בשבט לוי כלשהו לא זר לו. אבל ליברמן מתנהג כאילו השיח הזה לא שייך אליו. הוא בוחר בשיח של כוחנות, הוא מדביק לחרדים סחטנות כשהוא הסחטן האמיתי, והדגל היחיד שהוא מניף הוא לא "דגל מחנה יהודה" כמו שכתוב בפרשה, אלא דגל הפלגנות. 
 
***

טומי לפיד ז"ל. ניסה להקים מפלגה שכל עניינה הוא התנגחות בחרדים ושנאה אליהם. צילום: פלאש 90

 
אולי ליברמן שכח שהגענו לכאן בגלל ספר "במדבר", שכל כולו סיפור המסע אל "ישראל ביתנו". הספר הזה הוא לא נכס ששייך לחרדים בלבד, הוא גם הקושאן שקושר הנה את כולנו. הוא גם הנכס שהפך את איווט לאביגדור.
  
ואם ליברמן חושב שהגישה הזאת תעזור לו בבחירות הבאות, כדאי לזכור שהיה כבר אחד שניסה להקים מפלגה שכל עניינה הוא התנגחות בחרדים ושנאה אליהם. היה זה טומי לפיד ז"ל, והוא היה אפיזודה פוליטית חולפת.
 
כשליברמן ירצה להיות מנהיג ולא הערת שוליים, הוא מוזמן לאמץ אג'נדה של הידברות ולא של התנגחות. עם ישראל הוכיח בבחירות האחרונות שמפלגות הנישה למיניהן לא באמת מעניינות אותו. אנחנו כאן בגלל הדברים הגדולים: בגלל ספר "במדבר", בגלל געגוע הדורות ובגלל שרדפו אותנו בגלות. 
 
בדרך למימוש זכותנו על הארץ עומדים בפנינו אתגרים גדולים. מי שינופף אך ורק בזכותו לרכוש נקניק לא כשר בשבת במעדנייה באשדוד ויעשה מהפלגנות הזו את דגלו היחיד, יגלה שוב ושוב שגם יוצא הצבא הישראלי הנושא בעול והחרד לגורל המדינה לא הולך אחריו.