התקיפה המיוחסת לחיל האוויר בשדה התעופה 4־T במחוז חומס בסוריה היא לכאורה עוד אחת מאותן תקיפות רבות בסוריה נגד אמצעי לחימה המגיעים במשלוחים ישירים במטוסים מטהרן ומיועדים למיליציות הפרו־איראניות או לשימוש חיזבאללה. אבל בפועל מדובר בלילה השני ברציפות שבו תוקפים מטוסי חיל האוויר מטרות בסוריה וגובים מחירים גם בהרוגים. 
 
המשמעות הישירה היא שהתגובה הישראלית לירי הרקטות לחרמון נמשכת הפעם בפעולה רצופה של יומיים. זאת, כאשר בכל אחד מהלילות מטרות התקיפה המבצעית שונות באופן מהותי בתכליתן. בלילה הראשון זה היה נגד עמדות וסוללות ארטילריה של צבא אסד ברמת הגולן, ואילו בלילה השני - תקיפה משמעותית בשדה התעופה 4־T בעומק סוריה, כ־60 קילומטרים בלבד מתדמור.
 
דירקטיבת הפעולה של פיקוד הצפון וצה”ל ברורה ולא מתפשרת. מטרתה היא לא לאפשר בשום דרך להפוך את גבולות הצפון – הן מול סוריה והן מול לבנון - לקו עימות יומיומי נוסף, כמו בגבול הרצועה. מדובר במשוואה שונה בתכלית ממה שמתרחש בדרום. על רקטה בודדת שמתפוצצת בחרמון, ללא נפגעים ועם נזק קל בלבד, הרחיב צה”ל באישור הדרג המדיני את מדיניות התגובה, ולפי פרסומים בסוריה, הוא תוקף במשך יומיים רצופים מטרות. מדובר ברצף שנחשב חריג אפילו לשנת השיא של חיל האוויר מבחינה מבצעית, 2018. בחודשים האחרונים נפח התקיפות של חיל האוויר ירד, מה שמבליט עוד יותר את היומיים האחרונים כחריגים אפילו לתקופות אחרות בעבר. 
 

לכאורה, שנת 2019 הייתה אמורה להיות יציבה יותר מבחינתה של ישראל בגולן - הרוסים לוחצים ליציבות, ואף שבו לעמדות המוכרות לאורך הגבול, הפעילות של צה”ל נגד האיראנים, יחד עם מצבם הכלכלי הקשה בשל הלחץ האמריקאי, מספקת את התמורות, וההתבססות האיראנית בסוריה צומצמה. בתיאוריה, המצב החדש המתהווה בסוריה היה אמור להנמיך את רף המתיחות. אבל בפועל - המצב שונה לחלוטין, והוא בהחלט נפיץ ומסוכן לישראל. 
 
גורם השינוי המרכזי באזור הוא חיזבאללה. רוב לוחמי הארגון הלבנוני־שיעי בסוריה כבר חזרו הביתה, אבל לארגון אין כל כוונה לעזוב את המדינה המדממת. הוא משאיר לעצמו את האפשרות לפעול מסוריה גם במהלך מלחמה מול ישראל בלבנון, ועד ביצוע פעולות טרור בחתימה נמוכה באמצעות ארגונים המקבלים ממנו תמיכה ומימון ישירים – ממש דפוס הפעולה של משמרות המהפכה. בשנים האחרונות נזהרו מאוד בחיל האוויר מלפגוע בפעילי חיזבאללה בסוריה. עם זאת, המצב הזה יכול להשתנות כתוצאה מהחלטה אצלנו.