איפה השר? נראה שבקרב פוליטיקאים וראשי המפלגות בישראל אין מודעות לעומק הנתק בין ישראל לחלקים הגדולים בקהילה היהודית בארצות הברית. או שיש, אבל זה לא מעניין אותם במיוחד. ביטוי לכך ניתן ביחס לתיק התפוצות בממשלת המעבר הנוכחית. אומנם דווח בתחילה כי בצלאל סמוטריץ' שאף לקבלו, אך מאז מונה סמוטריץ' לשר התחבורה, וכעת נטען כי תיק זה - שבו החזיק שר החינוך היוצא נפתלי בנט - יישאר לעת עתה בידיו של ראש הממשלה.
 
זה עצוב. זו לא רק הפגנה של אי־מודעות וחוסר אכפתיות כלפי המצב השורר בין ישראל לרוב הגדול והמכריע ביהדות אמריקה. זאת התעלמות מוצהרת מצד ישראל הרשמית ונציגיה הבכירים מהעובדה שישראל מאבדת את הקהילה הגדולה והפורחת בתפוצות.
 
צריך להקשיב לשיחות של יהודים בכירים, של רבנים ושל עסקנים קהילתיים כדי להבין את תחושות הצער והכאב, האכזבה והתסכול שהם חשים מההתרחקות המתעצמת של הקהילה מישראל. דאגה מיוחדת מובעת בשיחות מגילויי ההתנכרות לישראל הגוברים במיוחד בקרב הדור הצעיר בקהילה. "זה לא מצב בלתי הפיך", אמר בשיחה עמו מנהיג יהודי. "האיש הנכון יוכל לשקם את הרס היחסים. איש כזה ימצא שיתוף פעולה מלא עם ראשי הקהילה ופעיליה".
 

מהשיחות הללו עולה שדרוש שר תפוצות במשרה מלאה. תנאי חשוב להצלחת שר תפוצות הוא שיהיה חף לגמרי מזהות מפלגתית. כמו כן, רצוי ששר התפוצות יהיה יהודי מסורתי, או כפי שהגדיר זאת מנהיג ידוע בניו יורק: "יותר יהודי מישראלי". השר צריך לזכור שבקהילה בארצות הברית קיים שוויון ודו־קיום בין המגזרים הדתיים, פלורליזם מלא. יהודי אורתודוקסי אומנם לא יעבור את המפתן של בית כנסת רפורמי, אבל במרחב הציבורי יכבד יהודים רפורמים ולא יעלה על דעתו לגדף רב רפורמי. בוועד הרבנים בניו יורק ובערים גדולות אחרות יושבים זה לצד זה רבנים מכל הזרמים הדתיים.
 
שר תפוצות צריך להיות מודע לעובדה שהדתה, שבישראל מעוררת מיד תגובות של ביקורת וזעם, מהווה בקהילה היהודית דווקא צעד רצוי ומבורך. יהודים לא דתיים בקהילה נוהגים לבקר בבתי כנסת, ולא רק בחגים. הם אוהבים להאזין לדרשות של רבנים ו"לשמוע משהו על יידישקייט". 
 
ממשלת מעבר היא הזדמנות למנות שר תפוצות חדש, אמין ויעיל. אבל לפני כן חייבת להיות הכרה באיום על עתיד הקשר בין ישראל לקהילה הגדולה בארצות הברית, כתוצאה מהמשך האדישות מהמצב הנוכחי. מצב זה זועק לשיקום, לחידוש ולהתרעננות; מטרות בנות השגה שישראל והקהילה ירוויחו מהן רווח עצום בהרבה תחומים. מי שצריך להכיר בחומרת המצב הנוכחי הוא מי שמתפקידו למנות שר תפוצות: ראש הממשלה בנימין נתניהו שעל כתפיו מידה רבה של אחריות לאופן שבו נראית מערכת היחסים הנוכחית. אין מתאים מנתניהו לחולל מהפכה חיובית בקשר בין ישראל לקהילה הגדולה בארצות הברית.