הנשיא טראמפ צודק. התקשורת באמת יוצרת ומפיקה פייק ניוז, אבל מבחינה ובמובן שונים לגמרי ממה שהוא חושב ומבקש להפיץ. הזיוף הוא שהדיווחים על אירועים מדיניים עולמיים שהתקיימו באחרונה, אותם התקשורת פרסמה בהבלטה, נתנו תמונה שונה לחלוטין מהמצב האמיתי והפיצה מציאות פוליטית מדומה, שלא רק שאיננה קיימת, אלא גם שסיכוייה להיות מיושמת ולהתגשם בעתיד הנראה לעין קלושים ביותר ואפסיים. זהו פייק ניוז.
הצילום המשותף והמחויך של הנשיא דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג-און הוא יופי של ביטוי תקשורתי. אבל מבחינה מדינית משמעותית הוא פייק ניוז. טראמפ לא רק שעשה מעשה שקודמו בבית הלבן ברק אובמה לא עשה. דבר שהוא שיא גאוותו של טראמפ. הפעם מדובר במהלך שאף נשיא אמריקאי לא עשה - לדרוך על אדמת קוריאה הצפונית, האויבת הוותיקה ביותר של ארה"ב. נו, אז מה? אירוע שכל משמעותו היא רגעית, פחות מארעית. לפי הדיווחים, השניים סיכמו כי משלחות ארצותיהן יחדשו את השיחות בנוגע לפירוק נשקה הגרעיני של קוריאה הצפונית. 
ביג דיל. מומחים בתחום פירוק נשק גרעיני, כולל אמריקאים, טוענים כמעט בהסכמה כללית, שקוריאה הצפונית לא מוכנה לחדול מפיתוח ויצור נשק גרעיני.  קים ג'ונג און רואה בהמשך פיתוח ויצור טילים וראשי חץ גרעיניים ערובה לביטחון מדינתו ולמעמדה באזור. אבל התקשורת לא היתה יכולה להתאפק. איך אפשר לא להתפעל מפגישה ראשונה בהיסטוריה בין נשיא אמריקאי לשליט צפון קוריאה שהתקיימה על אדמת קוריאה הצפונית? מבחינה מדינית מעשית, הפרסומים היו פייק ניוז.

בפסגת ה-20 ביפן, התמקדו הדיווחים בתקשורת העולמית בחילופי הדברים שניהלו הנשיא טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "שני המנהיגים התבדחו והתלוצצו ביניהם", התמוגגו אמצעי התקשורת. מבחינה מדינית, מעשית ומשמעותית מדובר בפייק ניוז במלוא המובן של המונח. כל דיפלומט ומומחה ליחסי ארה"ב ורוסיה אומר שמצב היחסים בין שתי המעצמות היום לא היה כל כך רעוע, מתוח ועוין מאז שיאה של המלחמה הקרה.

שגרירים ודיפלומטים במרכז האו"ם בניו יורק טוענים שאין היום תחום מדיני אחד על סדר היום העולמי או סכסוך אזורי מזוין שארה"ב ורוסיה אינן חלוקות ומפולגות לגביו באופן קוטבי.  

טראמפ ופוטין ב-G20. צילום: רויטרס
הדיווחים באמצעי התקשורת שסיכמו את הסדנה הכלכלית בבחריין התמקדו בחלקם הגדול בהצהרות של יוזם האירוע, חתנו ויועצו הקרוב של הנשיא ג'ארד קושנר, שצולם גאה וזחוח כמי שהשיג פריצת דרך היסטורית בכיוון לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. מהבחינה הפרקטית, הדיווחים הנלהבים היו פייק ניוז. הכינוס בבחריין היה מפגש של נציגים וגורמים אזוריים חריג במובן החיובי. אבל להערכת דיפלומטים וגורמים מדיניים במרכז האו"ם בניו יורק הכינוס לא הניב שום תוצאה מעשית לא במובן הכלכלי ובוודאי שלא בתחום המדיני. אי אפשר להאשים את אמצעי התקשורת שמדווחים ומפרסמים אירועים עולמיים בעלי אופי חריג. זה תפקידה של התקשורת.

אבל מה שקורה באחרונה, הוא שהאירועים העולמיים מקבלים חשיפה תקשורתית במידה ובהיקף גורפים ומוגזמים שמסתירים את העובדה שהמציאות האמיתית של המשברים, הסכסוכים והמצוקות הנידונים באירועים אלה איננה משתנה לטובה וסיכוייה להשתנות בעתיד הנראה לעין קלושים ביותר.