לבנימין נתניהו לקח זמן להגיב על האירועים הקשים במחאת יוצאי אתיופיה. אם זה היה ציוץ מזדמן של שמאלן, או פרסום על "הגברת", הוא היה מהיר יותר. אבל גם הוא יודע, בתוכו, את האמת. מי שמכיל ומבליג מול ארגון טרור שיורה רקטות על אזרחיו על בסיס יומי, יכול להבליג מול זעם מוצדק של אזרחיו המושפלים והמנודים. לא הייתה כאן "פגיעה בריבונות". הייתה כאן ריבונות חכמה. לא, אין באמת חשש שעכשיו כל זב ומצורע יתחיל לחסום כבישים בין 2 ל־4. משטרת ישראל לא ידועה בסובלנותה או ברכרוכיותה מול הפגנות. היא תדע להכיל את ההכלה של שלישי בלילה.



מה שמדאיג יותר הוא המהירות שבה נפוצו תיאוריות הקונספירציה שהיו, פעם, נחלתם של החסידים השוטים וההזויים ביותר בפמליה המלכותית. למרבה הפלצות, נושא הלפיד היה הפעם אחד בשם ניר ברקת. ראש עיריית ירושלים לשעבר. איש רציונלי עם קבלות. אדם נאור, מיליארדר הייטק, מישהו שעשה משהו וחשבנו פעם שהוא עוד יכול להפוך לתקווה הלבנה הגדולה של הליכוד. אז מתברר שתורו של ברקת ללקות בחולשת דעת ורפיון מוח הגיע מהר מהצפוי. "לצערי, שמעתי שהקרן החדשה שפכה את המשאבים שלה כדי ללבות את האש", בישר המאור הגדול לאומה. ממי שמעת, הוא נשאל, וענה: "מחברים אתיופים".
 
כן, זוהי רמתם של נבחרי העם. אגב, לא צריך "חברים אתיופים". מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה, סיפר בכוחות עצמו כי אחת העמותות שמקבלת תמיכה (גם) מהקרן החדשה הצטרפה למחאה. חבל שכל העמותות במדינה לא הצטרפו למחאה. זה היה משכנע את האתיופים שהם לא לבד. שאנחנו שם, איתם. זה היה מדלל את האלימות ומשפיע על אופי המחאה.

מחאת יוצאי אתיופיה. צילום: פלאש 90


הקרן החדשה פעילה מאוד בפריפריה, בשכונות, בקרב אתיופים, מיעוטים, ערבים ישראלים. בין מטרותיה - צמצום פערים, הרגעת מתחים, העצמת חלשים. טבעי שתצטרף או תנסה לתרום למחאה כזו. להפוך אותם למי שמתדלקים את האלימות זה טירוף במקרה הטוב, רפיון מוחי במקרה הפחות טוב, או היסמרטטות בפני המלוכה במקרה המדאיג באמת. לא ייאמן שזה קרה גם לניר ברקת.
 

למרבה הגיחוך, תוך שניות התברר שברקת עצמו היה מעורבב עם הקרן החדשה במיזמי פיתוח בעבר הלא רחוק. את האמת הוא יודע. כפי שיודעים אותה רבים אחרים במפלגתו. זה לא מפריע לו, וגם להם, לחפור את האינטלקט של עצמם בכל פעם לנומך חדש. אפשר בכלל להעלות על הדעת שהזעם שאותו ראינו ביום שלישי בלילה תוזמר ואורגן על ידי מישהו חיצוני? האם הקרן החדשה הציעה לצעירים האתיופים תעריף שבת מוגדל עבור כל ניידת שרופה? האם האתיופים, שמצביעים בהמוניהם בעיקר ליכוד ומפלגות ימין, אכן גויסו בחשאי ל"דיפ סטייט" שחותר תחת אושיות החלום הציוני? האם לניר ברקת אין מספיק שכל כדי להבין שהוא מגחיך את עצמו לדעת? האם הוא לא יודע שמתישהו, יום בהיר אחד, תפקע בועת הטרלול המרחפת מעליו ומעל חבריו והם ייאלצו להביט בפרצופיהם במראה בעין בלתי מזוינת?

הטור המלא במעריב "סופהשבוע"