אין סתירה בין העובדה שהכוח המיוחד שהשתתף במבצע בחאן יונס, שנחשף על ידי חמאס בחודש נובמבר האחרון, התנהל באופן יוצא דופן, באומץ הלב, בקור הרוח, במקצועיות ובשיקול דעת בהחלטות שקיבל לאחר שנחשף, לבין הטעויות והכשלים שהובילו לחשיפתו, ולבעיות נוספות שנחשפו בדרכי העבודה והתכנון של מערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. 
 
גם עתה, לאחר התחקיר, לא ניתן לספר את הכל על המבצע הזה, אבל עלילתו עולה על כל דמיון. ברגע השיא של המבצע, נקלע הכוח לתוך סיטואציה מורכבת מאוד, כאשר במשך למעל ל-40 דקות הלוחמים מתוחקרים בשטח על ידי אנשי חמאס שפרמו שלב אחר שלב את סיפור הכיסוי של הכוח, אך לא הבינו בשלב זה שמדובר בכוח ישראלי. בשלב מסויים, הבין  סגן אלוף א' כי צריך לפעול, ובעוד סגן אלוף מ', שנהרג במבצע, הסיח את דעתם של אנשי החמאס, סגן אלוף א' פתח באש ממנה נהרג סגן אלוף מ' ונפצע קצין נוסף. 

הלוויתו של סגן-אלוף מ׳, שנהרג בחילופי האש בעזה. צילום: דובר צה"ל
הלוויתו של סגן-אלוף מ׳, שנהרג בחילופי האש בעזה. צילום: דובר צה"ל


היעדרו של מטה חזק הוביל לפגיעה במערך הפיקוח
 
חשוב להבהיר כי אומנם מדובר בטרגדיה, אך בשום פנים ואופן בירי הזה אין תקלה מבצעית, זהו חלק מעולם הקרב והפעולה של הכוח בשטח מנעה אסון ומחיר בטחוני עם תג מחיר גבוה הרבה יותר. לעומת הסיפור שסיפק חמאס, למעשה אנשיו בשטח לא ירו כדור אחד עד לשלב מאוחר של החילוץ, כשמסוק היסעור כבר היה באזור. בתוך 20 דקות מהרגע שהאש נפתח הכוח כבר היה בישראל מוגן ובטוח. המשימה שאליה נשלחו לא הושלמה, אך החילוץ המוצלח מנע נזקים ביטחוניים כבדים הרבה יותר. 
 

מנגד אסור גם לזלזל באויב, עצם חשיפת הכוח היא בבחינת הישג שאין לבטל בערכו ובנזק שהוא גרם למערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. בין סעיפי הכשלים התגלו פערים גדולים בסיפור הכיסוי של הכוח ובשחיקתו בשטח. עזה, לעומת גזרות פעולה אחרות, היא אולי המורכבת ביותר לפעולה בגלל קוטנה וההכרות האינטימית של חמאס על השטח. 
 
גם בהיבטי המטה, נמצאו ליקויים במערך המבצעים המיוחדים. נורות אזהרה מהבהבות שהתרחשו במבצעים קודמים לא הובילו לשינויים נדרשים, נמצאה חוסר הלימה ואיזון בסיפור הכיסוי לביצוע המשימה עצמה, דברים שנבעו אולי מעומס משימות. גם במפקדת מערך המבצעים המיוחדים יידרש שינוי משמעותי. היעדרו של מטה חזק ומאורגן הוביל לכך שיכולת הבקרה, התכנון והפיקוח ביחידה נפגעו. לישראל אין את הלוקסוס שלא לבצע מבצעים מיוחדים מהסוג הזה, אבל לא ניתן להתעלם מכך שבעידן הטכנולוגי שבו אנחנו נמצאים, ובמציאות בעזה בה האויב לומד את פעולותיך ומכיר את השטח והאנשים היטב, נדרשות התאמות ושינויים עמוקים, שיאפשרו את המשך הפעולות במציאות שעולה לעתים על כל דמיון.