לא ישברו את הכלים: הודעת איראן כי תתחיל מחר להעשיר אורניום, למרות האיסור שחל עליה, היא ההפרה השנייה שלה בתוך כחודש של הסכם הגרעין שחתמה עליו עם שש המעצמות. כל הפרה, ולו הקלה ביותר, מוגדרת בהסכם כהפרתו, כך שבפועל טהרן כבר הפרה את ההסכם, ואם הצדדים האחרים ירצו - הם יכולים להכריז עליו כמופר ובלתי תקף.
 
לפי ההסכם, שגובש לפני כארבע שנים ונועד למנוע מאיראן לפתח יכולת לייצור נשק גרעיני, היא רשאית להעשיר עד 300 ק"ג של אורניום ברמה של 3.67 אחוזים. כל כמות נוספת עליה לאחסן מחוץ לגבולותיה או למכור למדינה אחרת. איראן כבר ייצרה מעל 330 ק"ג, וכעת בכוונתה להעשיר את האירניום לרמה גבוהה יותר, ככל הנראה של 5%. 
 
שתי רמות העשרה אלה מיועדות לייצר דלק, עבור כור להפקת חשמל - והן רחוקות מאוד מהרמה הנדרשת – 90%־93% - לייצור חומר בקיע לפצצת גרעין. לכן אין בכך כל סיכון לביטחון הבינלאומי. אולם מדובר בהפרה ברורה וחד־משמעית של ההסכם, שנחתם לאחר משא ומתן מאומץ שנמשך שנה וחצי בין איראן לבין ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה.

המתקן הגרעיני בנתנז, איראן. צילום: רויטרס

 

לפני יותר משנה הודיע הממשל האמריקאי של הנשיא דונלד טראמפ, בעידוד ועם רוח גבית מראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוא פורש מההסכם, והטיל עיצומים קשים על טהרן. לטענות טראמפ ונתניהו, מדובר בהסכם רע שחתם הממשל הקודם של הנשיא ברק אובמה, משום שהאחרון לא הכניס בו תנאים שיאסרו על איראן לפתח טילים בליסטיים וימנעו ממנה לממן ארגוני טרור כמו חיזבאללה, החות'ים בתימן, הג’יהאד האסלמי וחמאס בעזה, ולערער משטרים במזרח התיכון.
 
למרות פרישת ארה"ב מההסכם, איראן המשיכה להיות שותפה לו, אך דרשה ממדינות אירופה להעניק לה רשת ביטחון כלכלית, שתנטרל את הסנקציות האמריקאיות הישירות וגלים משניים משאר העולם, שמשתקים את כלכלתה. אך מדינות אירופה, למרות הביקורת שמתחו על טראמפ ומהלכיו, לא עמדו בציפיותיה של טהרן.
 
איראן מעדיפה להתנהל בזהירות תוך הפרות קטנות ולא לפרוש מההסכם ולשבור את הכלים. אפשר להעריך כי אם לא יקרה משהו חריג וקיצוני, היא תמשיך להתנהל בדרך זו גם בעתיד, בתקווה שבעוד שנה וחצי טראמפ לא ייבחר לכהונה שנייה ואז הסכם הגרעין יוחזר לקדמותו. טהרן אף נהנית מתמיכת סין ורוסיה, שהבהירו כי ימשיכו לצדד בה כל עוד היא תמשיך לקיים את ההסכם ולא תפרוש ממנו.
 
למעשה הכדור נמצא כעת במגרשו של טראמפ, ועליו להחליט כיצד להגיב על הפרותיה החוזרות ונשנות של איראן, הצפויות להימשך. טראמפ מיצה כמעט לחלוטין את תחמושת העיצומים שלו, כך שלא נותרו לו אמצעים רבים מדי לפגוע באיראן, לבד ממהלך צבאי - שהוא אינו מעוניין בו. סביר כי הנשיא האמריקאי ימשיך לנסות להביא את איראן הסרבנית לשולחן המשא ומתן, ובינתיים פתרונו של המשבר לא נראה באופק - אך גם אין היתכנות  גדולה למלחמה.