החשיפה הישראלית כי איראן המשיכה בפעילות גרעינית באתר חשאי גם אחרי חתימת הסכם הגרעין איננה רק אקדח מעשן - היא תותח מעשן. משמעות הדבר היא שאיראן לא רק רימתה את המעצמות החתומות על הסכם הגרעין, אלא גם הפרה את האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני (NPT). המידע הזה יחייב את השותפות האירופיות לסגת גם הן מהסכם הגרעין ויסתום עליו את הגולל.

ארכיון הגרעין שהצליחה ישראל לגנוב מאיראן מתגלה כנכס שלא מפסיק להניב. בשנה שעברה הופיע ראש הממשלה באו"ם והצביע על אתר בטהרן שבו מחזיקה איראן עוד חומרים גרעיניים, שכעת היא מנסה לפנותם. מידע מפורט יותר הועבר גם לסבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית). פקחים שנשלחו מטעמה לקחו דגימות שאישרו את הממצאים: איראן המשיכה בחשאי לאגור חומר גרעיני, ללא דיווח, גם אחרי חתימת ההסכם.

סבא"א תידרש עכשיו להציג דוח על הממצאים לאו"ם וזה כבר יחייב גם את שלוש השותפות האירופיות לסגת מההסכם ולהטיל מחדש סנקציות על איראן. ההכרזות האיראניות בימים האחרונים על הגדלת כמות האורניום המועשר והעלאת שיעור ההעשרה שלו, שני מהלכים שהאיראנים מציגים כהפיכים - בטלות בששים לנוכח המידע הזה.

בשבוע שעבר ניצבה קבוצה של גברים ונשים נרגשים בחולצות לבנות בבית הנשיא. הם הצוות שניהל את המבצע הנועז של המוסד לחשיפת ארכיון הגרעין. המבצעים לא היו שם וגם לא שותפים רבים אחרים למבצע הזה. אבל הייתה סיבה להתרגשות של כולם: חשיפת הארכיון, על אלפי המסמכים שבו, מתגלה כמהלך שיש לו משמעויות עמוקות, ולא רק הצהרתיות.

בנימין נתניהו בנאום באו"ם. קרדיט: רויטרס


האיראנים ידעו בדיוק על מה דיבר ראש הממשלה כשהבטיח לחשוף את השקרים שלהם. התגובה האיראנית ללחץ הגובר היא שורה של פעולות נועזות יותר ויותר. ניסיון ההשתלטות על הספינה הבריטית במיצרי הורמוז לא יהיה האחרון. הפיגועים במכליות, ההתקפות על סעודיה ועל האזור הדיפלומטי בבגדד, וגם הפלת כלי הטיס האמריקאי - כל אלה לא הצליחו להביא לאיראן הקלה בסנקציות וגם לא לטלטל את שוק הנפט העולמי. איראן מחפשת משבר וצועדת לקראתו בעיניים פקוחות.

מעצר המכלית האיראנית בגיברלטר סימן גם את כניסתה של בריטניה למערכה. זה שנים שאיראן המרוששת כליל משתמשת במכליות נפט כבמטבע עובר לסוחר. בהיעדר מזומנים איראן משלמת במכליות נפט עבור רכישותיה או לשם סיוע לארגונים שהיא תומכת בהם. אותם ארגונים הם שמוצאים את הדרך למכור את הנפט וכך לעקוף את הסנקציות.

נראה שבפני הבריטים הוצג מידע על המכלית "גרייס 1" שהם לא יכלו להישאר אליו אדישים. ניתן להניח כי ישראל עוקבת כבר שנים אחרי מערך הסחר הזה. לא אהיה מופתע אם יתברר שגם המידע שהוצג לבריטים הגיע מכאן.

הפעולה הבריטית אילצה גם את הנשיא האיראני רוחאני לנטוש את הקו המתון ולהצטרף אל הנצים במשטר. הוא הזהיר את בריטניה מפני השלכות הפעולה, ובחלוף יממה כבר יצאו הסירות של משמרות המהפכה לפעולה שניכר כי התארגנה בחופזה. ניסיון ההשתלטות על המכלית הבריטית, שהייתה מלווה בספינה של הצי, היה חסר סיכוי, אבל האיראנים ינסו שוב.

מודדים טווח ומצטיידים

ישראל פעילה מאוד מאחורי הקלעים של המאמץ האמריקאי אבל מקפידה על פי רוב להשאיר חתימה נמוכה. אלא שהימים הם ימי בחירות, וכשמגיע ראש הממשלה לביקור בטייסת ה־F־35, מטוס חד־מושבי שלא מאפשר לו להצטלם בסרבל ולטוס, הוא נאלץ להסתפק בצילום לפני חרטום המטוס כשהוא משגר איומים לעבר איראן.

נתניהו הקדיש זמן רב מהרגיל לביקור בבסיס נבטים של חיל האוויר ולשיחות עם הקצינים הבכירים של החיל. הוא לא מסתיר את התלהבותו מהמטוס החמקן, שחיל האוויר עדיין לא קרוב למיצוי היכולות שגלומות בטכנולוגיה שלו. לקראת סוף השנה יידרש צה"ל להחלטה אם להצטייד בעשור הבא בטייסת שלישית של ה־F־35 או לרכוש גם טייסת נוספת של F־15 מתקדם, בעל יכולות נשיאה גדולות יותר.

נתניהו בטייסת ה-F35. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ


חיל האוויר יהיה חייב גם לחדש את יכולות תובלת הסער שלו, במסוקי יסעור חדישים מדגם K, ואולי גם במטוס/מסוק V־22. כל החלטות הרכש האלה יתקבלו אל מול מדידת הטווח עד איראן וידרשו גם חידוש של צי המתדלקים של החיל. את האישור הסופי להצטיידות ייתן מי שיעמוד בראש הממשלה החדשה שתיבחר בספטמבר.

הסיכוי שהמשבר במפרץ יגיע עד אלינו לא נראה גבוה. איראן עשויה ליזום גם התגרות מול ישראל, אבל לא כזאת שיהיו לה משמעויות אסטרטגיות. עם זאת, במפרץ האיראנים מתקרבים יותר ויותר אל הסף, וסופו שיחצו אותו ויגרמו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הנרתע מעימותים צבאיים, להגיב.

לטהרן אין שום יכולת להתגונן מול העוצמה האמריקאית, והיא מודעת לחולשתה. בכל עת שירצה, יכול טראמפ להחליט שהוא שולל מהמשטר האיראני את אחת היכולות שלו ולאיראן אין שום יכולת לעצור אותו, אלא רק להגיב. בהתנגשות כזאת עשויים השבבים גם לעוף לכיווננו. האינטרס הישראלי זהה כאן לאמריקאי: להחזיר את איראן למשא ומתן בלי מלחמה ולאכוף עליה הסכם גרעין חדש ומשופר.