צדק מי שאמר שההתנפלות על הרב פרץ בעקבות הראיון שלו אצל דנה ויס הייתה מוגזמת. פרץ טען שמי שהתנפל בקריאות לפטרו לא ראה את הראיון, שכן הוא כלל לא אמר שהוא בעד טיפולי המרה ללהט״בים, אלא רק שהוא מאמין שהם אפשריים. אבל ההתנפלות הייתה מוגזמת מסיבה אחרת.



מי שהתנפל על פרץ עשה זאת כי נחשף לגלים שנוצרו ברשתות החברתיות בעקבות דבריו. ברשתות הכל הוקצן והפך ליותר פוגעני. כך נוצר גם גל נגדי של אלה שמתמרמרים נוכח חופש הדיבור שקיים לכאורה רק במחנה אחד, אבל לא מאפשר להביע דעות של המחנה השני.



הבעיה היא שכך נוצר בתקופה זו סדר יום כאוטי ומזדמן, לא בהכרח צודק ובוודאי שלא מדויק, ואז כולם מרגישים חובה להגיב, מה שגורם לנושא רק להתעצם. נתניהו ראה את הגלים ברשת, ומיהר להתנער משר החינוך שהוא מינה אך לפני רגע, כי זה ״לא משקף את עמדת הממשלה״. אומנם טוב לדעת מהי עמדת ממשלת המעבר לגבי משהו, אבל מה לגבי שאר הדברים שאמר הרב?



אמירתו לגבי יהודה ושומרון הייתה הרבה יותר נחרצת ומשמעותית מהמילים המעורפלות יחסית לגבי טיפולי המרה. אבל האמירה המשמעותית יותר לא ״תפסה״ בטוויטר, ולכן לא זכתה להתייחסות מאף אחד. קצת מוזר שעמדת פרץ לגבי להט״בים חשובה יותר מעמדתו לגבי גבולות המדינה ועיצובה העתידי, ועוד לפני בחירות.



אם התקרית הזו הוכיחה משהו, זה שכרגע, מעבר לכך ש״זה לא שמאל״, אין לימין הישראלי הגדרה. האם הימין הוא נגד זכויות להט״בים? התשובה היא ״כן״ אם תשאלו את השותפים הטבעיים במפלגות החרדיות, ״כן ולא״ אם תשאלו את השותפים הטבעיים באיחוד מפלגות הימין, ו״לא״ אם תשאלו את שר המשפטים, שהוא במקרה הומו.



מילא להט״בים - הימין אמור להגדיר את עצמו בעיקר מסיבות מדיניות. ובכל זאת, אף אחד מאיתנו לא באמת יודע אם הימין הוא בעד מדינת אפרטהייד או לא. הרי כולנו כל הזמן טוענים שמי שקורא לנו ״אפרטהייד״ הוא אנטישמי, מכיוון שישראל אינה כזאת, ולראיה יש לנו מגישי טלוויזיה ערבים, יו״ר בנק ערבי וחברי כנסת ערבים. ישראל אכן אינה כזאת היום, אבל דווקא בנושא הזה עמדותיו של פרץ היו מאוד ברורות. הוא רוצה לספח שטחים מבלי לאזרח את התושבים הפלסטינים שחיים בשטחים האלה. זו לא ה״אוטונומיה״ של בנט, וזו הפעם הראשונה ששותף טבעי של הליכוד בממשלה מצהיר על רצונו במדינה שבה יהיו שני סוגי אזרחים, ואנחנו עסוקים בטיפולי המרה.



לא רק הפלסטינים רוצים הגדרה עצמית, ולא רק הלהט״בים. גם הימין זקוק להגדרה עצמית. התעמולה טשטשה מאוד את גבולות ההגדרה. מה זה בכלל אומר - ממשלת ימין? הרי גם נתניהו אמר שירצה להחיל ריבונות על יהודה ושומרון, אבל לא אמר באיזו מתכונת. אפרטהייד? אזרוח? טרנספר? או שפשוט נזרום? האמירה לא זכתה לשום הבהרה, וגם אין לדעת אם רק נועדה לשרת מהלך פוליטי שיתאדה עם הזמן, שכן בעבר גם אמר שהוא בעד שתי מדינות. במקביל, יושב בצד וממתין דיל המאה שאף אחד אינו יודע מהם עקרונותיו. אז מהי עמדת הימין הרשמית מעבר ל״לא מה שהשמאל רוצה״, מישהו יודע?