התקיפות המיוחסות לישראל בעיראק אינן התקיפות הראשונות המיוחסות לחיל האוויר שלנו באזור. בחודשים האחרונים הגבירה ישראל (על פי פרסומים זרים) במידה ניכרת את תקיפותיה נגד מטרות איראניות בעיראק.



כוחות משמרות המהפכה האיראניים זיהו את הפוטנציאל ביכולת לפגוע בישראל מאדמת עיראק בשעת מלחמה, או בתגובה על תקיפות בסוריה המיוחסות לישראל. כבר מאמצע שנת 2018 הבחינו גורמי מודיעין במערב כי איראן מנסה, באמצעות מיליציות שיעיות הפועלות באזור, להפוך את שטחי ההפקר העצומים שעליהם השתלטו בעיראק לכעין בסיס טילים קדמי שיאיים על ישראל.



בישראל מעריכים כי תכלית הצבת הטילים בעיראק ומשלוחי הנשק המוזרמים לשם, בקלות יחסית מאיראן, מיועדים לשמש בשעת הכושר את האיראנים לירי ישיר מעיראק לעבר ישראל, או לאפשר קידום מהיר של מערכות הטילים לסוריה ומשם לאיים על ישראל.



בצמרת המדינית־ביטחונית וגם באיראן רואים את השינויים והאיומים החדשים בעיראק כאסטרטגיים, ולכן נראה שזה רק עניין של זמן עד שעיראק תהפוך למוקד משמעותי נוסף בזירת העימות בין ישראל לאיראן. מעבר לאיום הטילים, האיראנים ממשיכים במאמצים לייצר מסדרון יבשתי, שדרכו יוכלו בשעת מלחמה להזרים כוחות גם לגבול ישראל.



לישראל יוחסו גם בעבר תקיפות בעיראק, שלא תמיד נראו בעין יפה בממשל ארה"ב ובפנטגון, אך נראה שבמצב הנוכחי, נוכח המתיחות בין ארה"ב לאיראן, הממשל האמריקאי מתייחס בהבנה רבה יותר לתקיפות הישראליות־לכאורה.



מבחינת האיראנים, התבססותם בעיראק מחזקת אינטרסים אחרים שלהם באזור. הגבול המשותף, זיכרון המלחמה עם עיראק והאוכלוסייה השיעית הגדולה המתגוררת במדינה מתפוררת זו נתפסים בעיני איראן כהזדמנות היסטורית להרחבת השפעתה באזור - פוליטית, כלכלית וצבאית.



בשנה האחרונה הקטינו האיראנים את הנוכחות וההשקעה שלהם בסוריה. סיבות רבות לכך, ובהן הפעילות האינטנסיבית הישראלית נגדם, חוסר שביעות הרצון של הרוסים וכן של המשטר הסורי, המעוניינים בעיקר בשיקום המדינה ובהשגת יציבות באזור, לאחר שנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם.



לא במקרה, נוכח הנסיגה ההדרגתית של האיראנים מסוריה, חיזבאללה הופך לגורם המשמעותי ביותר בסוריה, הרואה בו גוף זר הרבה פחות מאשר האיראנים. לחיזבאללה במקרה הזה קל יותר לפעול וגם לבסס נוכחות לאורך הגבול ברמת הגולן. האיראנים אולי שינוי את האסטרטגיה שלהם בנושא הסורי, אך לא ויתרו על שאיפתם להתבסס באזור.



מצדה של ישראל, הצורך להילחם בהתקרבות כוחות הציר השיעי לגבולה והתחמשותו לא השתנה, ולמעשה בנסיבות הקיימות אף צפוי להתחזק - כנגד פחות תקיפות בסוריה בחודשים האחרונים, לא מעט תקיפות מסתוריות כבר יוחסו לה בעיראק.



סמוך לתקיפה המיוחסת לישראל בעיראק התבטא השר צחי הנגבי באמירה לא שגרתית כי ישראל היא המדינה היחידה שהורגת איראנים. אם רמז על תקיפה זו ואם על פעולות נוספות מסתוריות שהתרחשו לאחרונה באזורנו, האמירה הזאת מבטאת הערכה שגם בשלהי מלחמת האזרחים בסוריה העימות הישיר בין ישראל לאיראן אינו צפוי להיעלם, רק הזירות שבו הוא מומחש משתנות מפעם לפעם.