כמעט שמונה חודשים לא היה מאויש תפקיד ראש משלחת ארה"ב באו"ם. היעדרות ארוכה ובלתי מקובלת למעצמת־העל המרכזית בזירה הדיפלומטית העולמית. שגרירים ודיפלומטים לא יודו בכך בפומבי, אבל הם הרגישו היטב בחיסרון של נציג הבית הלבן בראש המשלחת האמריקאית במטה הראשי של הארגון בניו יורק. בימים אלה קיבלו את מבוקשם, כשהסנאט אישר את מינויה של קלי קרפט כשגרירה האמריקאית החדשה באו"ם. 



תפקיד שגריר ארה"ב באו"ם הוא השני בחשיבותו בתחום מדיניות החוץ של אמריקה, אחרי תפקיד שר החוץ. קרפט, בת ה־57, כיהנה בשנתיים האחרונות כשגרירת ארה"ב בקנדה. כמו מינויים אחרים של הנשיא דונלד טראמפ, אין לה הניסיון והידע הנדרשים מראש משלחת המעצמה המרכזית בזירה הלא כל כך סימפתית של האו"ם. 
 
בהצבעה בסנאט המינוי שלה אושר ברוב של 56 מול 34. למעט חמישה, רוב הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו בעדה. המתנגדים התייחסו לחוסר הניסיון המדיני שלה. בנוסף, הם הזכירו את העובדה שהיא נשואה למיליארדר ג'ו קרפט, שבבעלותו חברה לכריית פחם. לטענתם עובדה זו עלולה להשפיע על גישתה לבעיית שינוי האקלים וזיהום האוויר. 
 

עיתוי הגעת השגרירה החדשה לניו יורק טוב והולם, כשבעוד חודש תתכנס העצרת השנתית של האו"ם. ביטויי הלעג והבוז כלפי טראמפ נעלמו. אף אחד כבר לא צוחק או מתבדח עליו. העולם זקוק היום לארה"ב באופן נואש. אי אפשר בלי אמריקה כמעצמה, כגורם מרכזי, משפיע ומוביל מול המשברים המתמשכים, הסכסוכים האזוריים, המתיחויות בין ארצות, בעיות המצוקה, העוני ושינויי האקלים שמחריפים. "נדהמתי מעומק הרצון בקרב מנהיגי ארצות דרום אמריקה לשתף פעולה עם ארה"ב ומציפייתם לסיוע אמריקאי, פיננסי ומדיני", אמר לאחרונה דיפלומט מערבי. 
 
הבעיה היא שארה"ב לא בדיוק נענית לקריאת העזרה מבירות העולם. "קרפט נכנסת לתפקיד בזמן שמתעצמים הספקות והחששות לגבי המחויבות של הממשל ושל הנשיא טראמפ למוסדות גלובליים כמו האו"ם", צוטט פרשן מדיני במאמר ב"ניו יורק טיימס". בכל שיחה במסדרונות האו"ם עולה הטיעון הזה. "טראמפ אומנם מתחיל מהלכים, יוזם צעדים ומביע דעה בנוגע למשברים בזירה העולמית - אבל לא ממשיך", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "הוא נעצר, תוהה, מהסס ולא בטוח". 
 
דוגמה להתנהלות כזו של הנשיא האמריקאי היא מדיניותו כלפי איראן. אומנם חברות מרכזיות באו"ם עדיין לא השלימו לגמרי עם החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין, אבל מורגשת יותר ויותר הסכמה שיש לעדכן את מרכיביו העיקריים. אבל הטענה הרווחת באו"ם היא שרגע אחד טראמפ מתבטא בתקיפות מול איראן ומצטייר כמי שמוכן ללכת עד הסוף, ורגע לאחר מכן מצייץ בטוויטר על רצונו לשאת ולתת עם איראן. 
 
בקרב מדינות המפרץ הפרסי והמדינות המוסלמיות החברות באו"ם נשמעת לאחרונה ביקורת קשה נגד טראמפ על מה שנציגיהן מגדירים "פחד וחוסר אונים בבית הלבן להגיב ביד חזקה על מדיניות ההתרסה של איראן". בשיחות פרטיות טוענים נציגי ארצות אלה שהחלטת הנשיא שלא לפעול בכוח צבאי נגד איראן הייתה מחדל חמור.
 
חברות מפתיעה 
התוצאה של הזיגזג האמריקאי מול איראן הפתיעה את ותיקי בניין האו"ם: איראן וסעודיה, שתי מדינות אויבות ועוינות, החלו לאחרונה במהלכי התקרבות. לפי הדיווחים, בשבועות האחרונים מתקיימים מגעים סמויים בין בכירים איראנים לסעודים. "הסעודים פשוט מאוכזבים ומתוסכלים מחוסר מדיניות אמריקאית חד־משמעית וברורה מול ונגד איראן", הסביר בשיחה דיפלומט מערבי ותיק. "איראן מנצלת בחוכמה את התסכול הסעודי ליצירת חזית מול ארה"ב באזור".
 
ההיסוסים שמאפיינים את התנהלותו של הנשיא טראמפ ב"מצבים מעורערים ומאיימים", כפי שמגדירים בסגנון דיפלומטי באו"ם, כמו ההתנהלות עם קוריאה הצפונית או עם סין, הניבו גם התפתחויות מרתקות אחרות בזירת האו"ם. דיפלומטים ומשקיפים ותיקים מצביעים על שיתוף הפעולה והתיאום שנוצרו באחרונה בין רוסיה לסין. "גם זו לא בדיוק התפתחות חיובית לארה"ב", אמר ראש משלחת מערבית בתדרוך פנימי. בבית הלבן לא כל כך יאהבו את הקואליציה הנרקמת לאחרונה בין מעצמות המערב - גרמניה, צרפת ובריטניה - שמקבלת עידוד ותמיכה מצד יפן. 
 
קלי קרפט, השגרירה האמריקאית החדשה, תצטרך להתמודד עם התפתחויות אלה בזירת האו"ם, שהפכו לאתגר מדיני עצום ורב־משמעויות והשלכות לארה"ב. "אני מבין מדוע ניקי היילי החליטה לפרוש מתפקידה באו"ם. היא התחילה לאבחן את התפתחויות האלה כבר מזמן ולא הייתה בטוחה שבבית הלבן מבינים את הנחרצות והעקביות שנדרשות כדי להתמודד עם הבעיות והמצוקות של העולם כיום".
 
בשימוע בסנאט הבטיחה קרפט שתמשיך במדיניות ההגנה על ישראל. ספק אם היא תידרש לזה. מבחינת ישראל, ההתפתחות המשמעותית - שקרוב לוודאי תורגש בכינוס העצרת השנתית בחודש הבא - היא מיקום הסוגיה הפלסטינית בתחתית סדר היום העולמי. גם תוכנית השלום של טראמפ, יוזמה עוקפת או"ם, איננה נושא מדובר במתחם הדיפלומטי בניו יורק.