המשחק הכפול של חמאס: במבחן התוצאה, הסיכול המוצלח של הכוחות בשטח ימנע גם הפעם את ההסלמה המיידית ברצועת עזה. בקלות זה היה יכול להיות אחרת. חוליית המחבלים שהגיעה לגדר הייתה מהחמושות והמצוידות ביותר בשנים האחרונות. מאפייני האמל”ח והציוד שנמצאו עליהם מעידים שהכוונה לא הייתה רק לחתור למגע מול כוחות צה”ל על הגדר, אלא חדירה לשטח הישראלי, הצבת מארב לכוחות צה”ל שצפויים להגיע לגדר (בעקבות חיווי החדירה לשטח הישראלי) ואז הפתעת הכוח בירי נ”ט מהמארב. 
 
מי שתכנן את הפעולה הזאת רצה להבעיר את השטח, שגם כך - למרות השקט היחסי בחודש האחרון - עדיין מתוח מאוד. זאת בעצם מאז שלוחמי גדוד 12 מגולני פעלו בשבוע הקודם בשבלוניות מול מחבל בודד. הפעם לא נכנס הכוח לתוך המלכודת, ובפעולה מבצעית נכונה, בהכוונת כוחות התצפית - לא השאיר למחבלים סיכוי. נראה כי חידוד ההנחיות המבצעיות, ניעור האבק וההקפדה על משמעת מבצעית נכונה בהגעה אל המחבלים - עשו הפעם את ההבדל.
 
מבחנים מהסוג הזה לכוחות הלוחמים בשטח יהיו ככל הנראה עוד בתקופה הקרובה. אירועים של היתקלויות על הגדר בין מחבלים לכוחות צה”ל, או הנחת מטענים על הגדר והפעלתם לעבר סיורי צה”ל, היו פעם עניין כמעט שבשגרה בעזה, בשנים האחרונות המגמה הזו פחתה, בין היתר מכיוון שהפעולות האלה גבו מחירים כבדים מארגוני הטרור, שבדרך כלל ידם הייתה על התחתונה. בשנים האחרונות גם הפעילות של חמאס על הגדר הורידה מאוד את כמות האירועים. בין שני האירועים האחרונים אין דמיון: יש הבדל משמעותי בין מחבל שלוקח נשק וצועד אל הגדר לבדו לבין חוליה של ארבעה מחבלים חמושים מכף רגל ועד ראש, כאשר סביר להניח כי יש מי שעומד מאחוריהם.

סא"ל א', מפקד גדוד 12 של גולני. צילום: דובר צה"ל

 

הטענה בעזה היא כי לפחות שלושה מהמחבלים פרשו מחמאס רק לאחרונה והצטרפו לארגון סלפי. את ישראל זה כמובן צריך פחות לעניין. בשורה התחתונה, תוך שבוע התרחשו שני אירועי גדר חמורים, שבקלות היו יכולים להיגמר אחרת והיו מובילים להסלמה ברצועה. חמאס הוכיח בשנים האחרונות כי כאשר הוא רוצה, הוא כמעט עוצר לחלוטין את הטרור על הגדר. מוקדם לדעת אם חמאס מאבד אחיזה גם על גורמים קיצוניים יותר בזרוע הצבאית שלו, שסבורים כי צמרת הארגון מובילה קו מתון מדי בלחימה מול ישראל, אבל שני האירועים הללו מבטאים שינוי מסוים במגמה.
 
סביר להניח שישראל, למרות המסרים הדורשים מחמאס אחריות, לא תפעל צבאית כנגד הארגון, בטח לא בשלב הזה, ערב בחירות בישראל. אבל אם חמאס לא יפעל בימים הקרובים בשטח לאכוף את האחריות במרחב הגדר, בסופו של דבר אירוע אחד יוביל לאירוע נוסף, עד לאירוע שלא ישאיר ברירות לישראל.

חמאס ממשיך במשחק הכפול - מצד אחד, מו”מ מול המצרים והקטארים בניסיון לשפר את המצב הכלכלי ברצועה, ומצד שני, מעניק קריצת עין, המאפשרת למחבלים להתקרב לגדר ולנסות לבצע פיגועים. 
 
בניסיון הזה חמאס מנסה להסיר מעצמו את האחריות. לכאורה, לא הוא זה שמבצע את הפיגועים. כך גם פועל חמאס בעזה בעידוד, בתמיכה כלכלית, בתכנון ובהכוונה מרחוק של פיגועים ביהודה ושומרון. זהו משחק מסוכן מאוד. אף שבין גזרת יו”ש לבין רצועת עזה לא תמיד יש קשר ישיר, בכל זאת מדובר ברצף אירועים הכולל את רציחתו של דביר שורק. כך או כך, השבוע הזה מתחיל בסימן מתיחות גבוהה מאוד בזירה הפלסטינית.