במקום ביקור באוקראינה, מדינה חסרת כל חשיבות בזירה העולמית, ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך וחייב היה לבצע גיחת חירום לניו יורק, בה בוער, לוהט ומתחמם זעם יהודי בהיקף ובגילויים שאינם זכורים כמותם בקהילה. "מה שנתניהו גרם למישור היחסים בין ארה"ב לישראל בכניעה שלו לנשיא טראמפ באיסור הכניסה לישראל של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות הוא נזק שבשלב זה נראה כבלתי הפיך", אמר בשיחה שלא ליחוס מנהיג יהודי ידוע ומוערך בניו יורק.

"זה מתחיל להיות מאוד לא נעים ולא נוח לדבר ולהגיב על ההתנהלות של נתניהו. זה דורש התבטאויות מאוד לא יפות כלפי ראש ממשלה". אישיות יהודית מאוד מוערכת בניו יורק הפיצה השבוע בדואר האלקטרוני שלוש מלים. "ביבי הוא אידיוט". כבר הרבה זמן לא זכור בתולדות הקהילה קואליציה כל כך מלוכדת של ארגונים ואישים יהודיים שגינו פה-אחד באופן נחרץ וגורף את החלטת ראש ממשלה לאסור את ביקורן בישראל של שתי חברות הקונגרס. תקדים של ממש היה הצטרפות ארגון השדולה היהודית אייפא"ק לביקורת ולגינוי נגד ראש הממשלה.

טאליב ועומר. צילום: Getty Images


מבחינה אידאולוגית והיקף האהדה והתמיכה בנתניהו, ארגון אייפא"ק הוא כמעט השלוחה האמריקנית של מרכז הליכוד. אבל כמו שאישים וגורמים הידועים ומזוהים מזה שנים כתומכי ישראל לא יכלו במקרה זה להתאפק, גם מעוז הפופולריות של נתניהו, אייפא"ק, לא יכול היה הפעם לא לזעוק, מה עשית?

הנזק הוא, מסבירים כולם, שנתניהו ניתץ וחירב את התשתית ואת היסוד והבסיס של התמיכה ואהדה לישראל בקרב העם האמריקאי. מה שיצר מלכתחילה והזין עשרות שנים את התמיכה והאהדה היו ערכים משותפים, ערכים דמוקרטיים, מוסריים, אנושיים. אמריקאים רבים חשים ומרגישים שמדינת ישראל, מדינת היהודים, היא דוגמה ומודל חיקוי לדמוקרטיה, למאמץ לשוויון, למוסר אנושי. מדינה שהולכת בעקבות האבות המייסדים של הרפובליקה, חובבי התנ"ך שהניחו את הערכים כיסוד מוסד לארה"ב של אמריקה.

נתניהו הפך את היחסים בין ישראל לארה"ב לפוליטיקה, לגורם, נושא בזירה הפוליטית מפלגתית. יחסים שהשמירה עליהם וטיפוחם היו שווים בקרב ומצד שתי המפלגות המרכזיות הפכו על ידי נתניהו למוקד תחרות והתמודדות  בין שתי המפלגות. אם בעוד שנתיים או שש שנים יבחר נשיא חדש לארה"ב, הוא יוכל אם ירצה לשקם את היחסים. אבל יהיה לו קשה מאוד, גם אם ירצה, לשקם את תשתית הערכים המשותפים.