אפילו אוהד נהרין או כוריאגרף בעל שם אחר לא היו מצליחים ליצור את הריקוד העדין והמורכב שישראל וחיזבאללה רקדו בימים האחרונים, בלי טעויות ובלי ליפול מהבמה ולהתרסק. כל צד הכיר היטב את צעדי המחול הצפויים של האחר – והתאים את עצמו. זה שנים שישראל וחיזבאללה מפרים את הסכם הפסקת האש שהושגה בהחלטת מועצת הביטחון 1701 לאחר מלחמת לבנון השנייה ב־2006.



ממשלת לבנון פירקה את כל הכוחות והמליציות החמושות במדינה - פרט לחיזבאללה. זה מצדו הצטייד בנשק - יותר מ־100 אלף טילים ורקטות - ובחסות מלחמת האזרחים בסוריה ובסיוע איראני אף ניסה להגדיל את מלאי הטילים המדוייקים שלו מכמה עשרות למאות ואף יותר. ישראל מצדה הפרה את ההסכם בכך שהיא משגרת כלי טיס למרחב האווירי של לבנון, ולפי פרסומים זרים אף מתנקשת מעת לעת במפקדים בכירים של חיזבאללה על אדמת לבנון ומחוצה לה.



שני הצדדים השלימו עם כללי המשחק האלה, תוך שהם מקבלים את העיקרון הבסיסי – שמירת השקט בגבול ישראל־לבנון. רק לעיתים נדירות, למעשה פעמיים בלבד, הפר חיזבאללה את ההבנות הלא כותבות האלה, וזאת בעקבות פגיעות באנשיו בסוריה. אבל בשבוע שעבר נרשמה הפרה בוטה, לפחות בראיית חיזבאללה, כששני רחפנים מתאבדים עם חומרי נפץ פגעו במטרה בדאחיה – “מרכז העצבים”, “הקריה” ו”המפקדה” של חיזבאללה בביירות. היה מי שטרח להדליף כי בתקיפה נפגע רכיב חיוני ביותר - מערבל פלנטרי – שהיה מאפשר לארגון השיעי לייצר טילים מדוייקים ולהרכיבם על אדמת לבנון. חיזבאללה לא הודו שזהו הרכיב שנפגע, אך האשימו במעשה את ישראל, שממשיכה לשמור על שפתיים חתומות.
 

אם ישראל עומדת מאחורי המתקפה, ברור כי מקבלי ההחלטות כלומר, ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, הרמטכ”ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן, העריכו כי שווה להסתכן בתגובת חיזבאללה בתמורה להישג חשוב שישבש את התקדמותו במיזם דיוק הטילים שלו - והם צדקו. הערכת המודיעין היתה כי חיזבאללה ואיראן לא מעוניינים במלחמה נגד ישראל. 
 
נסראללה הבטיח תגובה, ובישראל האמינו לו ונערכו בכוננות מוגברת לאורך הגבול, במיוחד בנקודות רגישות. לא ברור אם חוליה או חוליות חיזבאללה ששיגרו את טילי הנ”ט לעבר כלי רכב ומוצב של צה”ל באמת התכוונו לפגוע בחיילים, אך גם אם התכוונו ולא הצליחו, צה”ל הגיב בתגובה מדודה ושקולה. הוא לא שיגר מטוסים להפציץ בלבנון והסתפק בירי ממסוקי קרב ובשיגור של כמאה פגזי ארטילריה. וכך, שני הצדדים יצאו כשתאוותם בידם – גם נמנעו ממלחמה וגם יכולים להתפאר כי השיגו את מטרותיהם. נסראללה עמד בהבטחתו על ירי תגובה, וישראל, על פי פרסומים זרים, פגעה ביסוד חשוב במיזם הטילים של חיזבאללה בלבנון, בלי לדרדר את האזור למלחמה.