האות להעיר את הבחירות ניתן בימים האחרונים על ידי ראש הממשלה והוא, בהתאם למסורת שייסד, צורם במיוחד. לאחר שטריק “הערבים נוהרים” נשחק, וטריק המצלמות שהושתלו בבחירות על ידי אנשי הליכוד בבחירות האחרונות (רק בקלפיות במגזר הערבי) נחשף, נתניהו נדרש לאמצעי אחר בניסיון להבטיח את בחירתו: ספין “גונבים לנו את הבחירות”. הקורבן הוא אותו קורבן: הערבים. הדרך היא אותה דרך: הפחדה, יצירת פאניקה ושיסוי קבוצות אוכלוסייה אלו באלו. 
 
אסור להתבלבל, נתניהו שותל בהלה הן בקרב הבייס שלו, ומפחיד אותם ששלטון הימין עומד לקרוס לטובת שלטון בתמיכת הערבים, שכבר מזמן עברו דמוניזציה ודה־לגיטימציה, והן בקרב הציבור הערבי. הפעם הקמפיין בראשותו זרק לחלל האוויר את הרעיון הנלוז לערוך חיפוש מתחת לרעלותיהן של המצביעות הערביות. הסיכוי שרעיון זה יתממש הוא אפסי, אבל כשמדובר בציבור שמרני, יש בעצם אזכורו כדי לדרבן את המצביעות הערביות להישאר בבית. 
 
סוגיית טוהר הבחירות היא חשובה מאין כמוה, ואסור לזלזל בה. אבל הטענה שהבחירות בישראל בסכנת זיוף היא שקר. למעשה, זו הפעם הראשונה בהיסטוריית הבחירות של ישראל שהיא עולה. על פי הדיווחים, מחקירת הקלפיות החשודות של הבחירות האחרונות עולה כי בשתיים יש חשד לזיוף לטובת הליכוד וש”ס, בשתיים - לא נמצאו ראיות, ובאחת מדובר בטעות שאינה זיוף. מתוך 140 קלפיות חשודות שהעביר הליכוד למשטרה, נמצאה עד כה רק קלפי אחת שלגביה הוחלט לפתוח בחקירה פלילית בחשד לזיוף. נכון להיום אין שום חקירה במשטרה על חשד לזיופים לטובת המפלגות הערביות. 

 

מובן שתמיד יש מקום לשיפור טוהר הבחירות. טוב עושה השופט מלצר שהורה לחזק את הפיקוח, בין השאר באמצעות גיוס מאות בקרי קלפי ואלפי סיירי טוהר בחירות שיצלמו אקראית את תהליך ספירת הקולות. אך כפי שטוען היועץ המשפטי לממשלה, הצעת החוק שמנסה נתניהו להעביר עשרה ימים לפני הבחירות היא בעייתית הן מבחינה מהותית, שכן יש בה כדי לפגוע במימוש זכות יסוד, והן מבחינה מנהלית, שהרי לוועדת הבחירות לא יהיה כעת הזמן הנדרש להיערך כיאות, והדבר יגרום לאנדרלמוסיה.

אם ענייני ניקיון כפיים ושמירה על הדמוקרטיה כה חשובים למנהיג הליכוד, שיתכבד וימתין לממשלה הבאה ויפעל במלוא הכוח, לא רק לחקיקה שתאפשר להציב מצלמות בקלפיות, אלא גם תחזק את שומרי הסף המפקחים על טוהר השלטון. הוא יוכל להתחיל, למשל, בחקיקה שתחייב את מבקר המדינה להחיות מחדש את האגף לשחיתות במשרדו, שהוא אך דאג לסגור. 
 
השבוע האחרון לקראת הבחירות הולך להיות לא פשוט. יום הבחירות עצמו הולך להיות מתוח מאוד, ויש לקוות שלא יגלוש לאירועי אלימות. בליכוד מתכוונים להפעיל 3,000 איש בקלפיות השונות כדי למנוע זיופים באמצעי פיקוח שונים. במחנה השמאל־מרכז, לעומת זאת, אנשים עוד מתלבטים אם כדאי ונוח להם לצאת להצביע. בנסיבות הנוכחיות, מי שמתנגד לצעדיו של הימין, אך לא מתכוון להטריח את עצמו לקלפי, יהיה אחראי לא פחות לפגיעה האנושה בדמוקרטיה הישראלית.