אתם ההולכים לקלפי, שימו לב: החזית בצפון, במרכז ובדרום בוערת. במלחמות בסוריה, לבנון, עזה והגדה שותפים בפועל רק תושבי העוטף, המתנחלים ויישובי גבול הצפון. הישראלי הטיפוסי אומר: “מכה שלא אני חטפתי לא קיימת”, אבל איכשהו מתגנבת לקרביים שלו תחושה לא נוחה: אולי זה ערעור תחושת הביטחון ופקפוק בהבטחות לשקט שמנהיגיו נוטעים בו. אולי זה אפילו הרהור מושכל על תבונת ניהול מדיניות הביטחון של הממשלה. “זרוענו החזקה” זה בסדר, אבל מה עם המלחמות האלה שמאיימות לבטל את הטיול לגליל ולגלוש למנוחת הצהריים שלנו, ומה עם מיליון הטילים של חיזבאללה והפצצה, הו הפצצה האיראנית. 
 
הישראלי הטיפוסי כיום הוא במצב של חולה מסומם עם נטייה קלה לדאון בגלל ה”ביטחון”. כך שרגע לפני הבחירות חייב נתניהו לאזן את מצבו המנטלי של המטופל שלו. הטריק להתמודד עם הדאון הביטחוני הוא להגביר את מינון ה”ביטחון”, והתרגיל האחרון הוא הבלון ששמו ברית הגנה בין ישראל לארצות הברית. ראש הממשלה נתניהו שוחח על כך בלונדון עם שר ההגנה האמריקאי. זו לא הפעם הראשונה שנתניהו משתמש בטריק הזה כדי לייצר תחושת ביטחון. דבר אחד ברור: איש בצה”ל לא קונה ולא יקנה שום הצעה או חוזה מעין זה. לא שאכפת לצה”ל שחיילים אמריקאים ימותו לטובת ביטחון ישראל. מה שבטוח הוא שברית מעין זו תהרוג קודם כל חיילים ישראלים, בדומה ל”ברית” שבין האיראנים למיליציות שלהן. 
 
מדברים כיום על מלחמה ודאית במקרה שטיל של חיזבאללה יהרוג כמה חיילים. ברית כזו, למשל, אמורה לתת לאמריקאים זכות וטו בכל הנוגע להבערת האזור. ונדמה לי שאפילו נתניהו לא מוכן לחתום לטראמפ, שבשבת עם קבלות, בטח לא לנשיא דמוקרטי, על כל הסעיפים בברית שבה החזק הוא המחליט. 
 

בינתיים יש לנתניהו גיבוי לשיחותיו עם מזכיר ההגנה האמריקאי. שר החוץ ישראל כץ אמר: “עמדתי היא שאני תומך בברית הגנה בין ארצות הברית לישראל בנושאים מוגדרים”. כץ הוא עוד מתמודד על ראשות הליכוד פוסט־נתניהו. ככזה הוא חייב רקורד של עיסוק בבעיות חוץ וביטחון מול מתחריו. לכן הוא לא סתם תומך בברית הגנה אלא בברית הגנה “ממוקדת”. ברית כזו צריכה לכלול “נושאים מוגדרים - איומי הגרעין ונושא הטילים ארוכי הטווח מאיראן לישראל... יש לנו אמצעי הגנה והתקפה, אבל זה ימנע מאיתנו את הצורך להקצות משאבים עצומים ולטווח ארוך מול אותם איומים, ונוכחות אמריקאית באזור בהחלט תשלים לישראל את היכולות שלה”.
 
מדובר בקשקוש גמור. לא רק צה”ל, שום נשיא אמריקאי לא יחתום על ברית הגנה. בעל האחוזה לא חותם על ברית הגנה עם השומר בשער. מקסימום חוזה העסקה. תעתוע ה”חברות” של נתניהו עם שועי עולם גרם לישראלים מסוימים לחשוב שאנחנו סוג של מעצמה. אנחנו לא.