1. כמו רבים מאזרחי ישראל, גם אני אוהד את הנשיא רובי ריבלין ומברכו בהגיעו לגבורות. אני מעריך את האופן המכובד מזה והעממי מזה שבו הוא ממלא את תפקידו. בעיניי הוא שילוב של הנשיא השני יצחק בן צבי העממי והחמישי יצחק נבון המכובד. ולכן הופתעתי, שלא לומר התאכזבתי, מההפתעה שלו.
 
בסוף השבוע שעבר אמר הנשיא בוועידה של חברת החדשות של ערוץ 12: “הופתעתי מכך שנתניהו לא החזיר את המנדט לאחר שלא הצליח להרכיב ממשלה”. הופתעת, אדוני הנשיא, וזה הכל? האם נתניהו עוד יכול בכלל להפתיע אותך במשהו? ומה עשית לאחר שהתאוששת מההפתעה?
 
איני יודע אם הנשיא פעל לא בפומבי במאמץ למנוע את הבחירות השניות המיותרות. בפומבי – שתק. אין בחוק יסוד: הממשלה התייחסות למקרה כזה, ומבחינת החוק לא יכול היה הנשיא למנוע את המהלך המפתיע של נתניהו. הצעתי במאמר קודם בנושא זה לתקן את החוק ולחייב את מי שקיבל מהנשיא מנדט להקים ממשלה ולא עלה בידו, להחזיר את המנדט למי שנתנו לו.
 

אבל הנשיא יכול היה, ואפילו חייב היה, להקים רעש, להתסיס וליזום מערכה ציבורית נגד גניבת המנדט בידי נתניהו. לא להסתפק בפליאה, ולפעול כדי למנוע רוב בכנסת למהלך של ראש הממשלה. אבל הוא שתק, כנראה בשל ההפתעה, אולי אפילו התדהמה מהמהלך של נתניהו.
 
 אך נראה שהעניין הזה מעיק על הנשיא עד עכשיו ועד כדי חשש שהוא עלול לחזור על עצמו בבחירות הקרובות, והוא מכה על חטא שהיה צריך לפעול אחרת ולא פעל. כך אמר עוד באותה ועידה: “אני, כמו רוב אזרחי ישראל... רואה בחומרה רבה את האפשרות שיתקיימו בחירות שלישיות בתוך שנה. כמי שנקרא האזרח מספר אחת, אעשה כל מאמץ שתימנע כל אפשרות לבחירות שלישיות. אעשה כל מה שאני צריך לעשות מתוקף תפקידי על פי החוק כדי שלא יהיו בחירות שלישיות”.
 
“כל מאמץ”, אדוני הנשיא, הוא גם שינוי החוק?
 
2. לפני כשנתיים, בחגיגת יום ההולדת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביע בנו יאיר הערכה רבה לתפקוד אביו ולתרומתו למדינה, אך הצהיר כי הוא, יאיר, “לא ייכנס בחיים לפוליטיקה”. הוא זכה למחיאות כפיים נלהבות מצד אמו שרה ולנשיקה מאביו.
 
מאז לא הפסיק לעסוק בפוליטיקה, בדברים שהוא כותב או אומר. לפעמים יש אפילו רושם שהוא נשלח על ידי מי מהוריו לומר מה שהם עצמם אינם יכולים לומר. יש הרואים בו גם יועץ של אביו ויודעים לספר על מעורבותו בנושאים שונים, פוליטיים ואחרים. המעורבות הפוליטית שלו בולטת על רקע התנהלות אחיו אבנר, שאיננו שומעים מילה מפיו, ובקושי יודעים איך הוא נראה. 
 
לפעמים עובר יאיר כל גבול בדברים שהוא כותב, עד שאפילו אביו נאלץ להסתייג ולהודיע ברבים שאינו מסכים עם דברי בנו. כך היה בסוף השבוע שעבר, כשיאיר צייץ בטוויטר שלו בתגובה לח”כ סתיו שפיר: “רבין רצח ניצולי שואה באלטלנה. רבין הביא לפה את ערפאת ועוד עשרות אלפי מחבלים מתוניס והביא למותם של 2,000 ישראלים”. שכח משום מה לכתוב שרבין גם רצח את ארלוזורוב.
 
מנחם בגין, המנהיג המיתולוגי של הליכוד ואבי הפוליטיקה המכובדת והאלגנטית, בוודאי מתהפך בקברו.