לא היה ולא זכור ממשל ונשיא אמריקאיים שרמסו, חיסלו וקברו כל סיכוי לשלום בדורסנות שעשו זאת הנשיא טראמפ ושר החוץ שלו, זהו המסר שעלה מתגובות דיפלומטים וגורמים מדיניים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק להצהרה שההתנחלויות אינן הפרה של החוק הבינלאומי. בקרב דיפלומטים, במיוחד אלה הידועים והמזוהים כמומחים למזרח התיכון, תוכנית השלום של טראמפ מתה זה כבר. הדבר שהנשיא מכנה כ"עסקת המאה", מוגדר בפיהם  כ"בזיון המאה". 
הם מתקשים להבין, מדוע מזכיר המדינה מייק פומפאו החליט, דווקא עכשיו, להודיע על השינוי במדיניות האמריקאית בנושא ההתנחלויות. על פי ההערכות,  פומפאו החליט להפגין את מעמדו  כשר חוץ פעיל ומעורב בעקבות העדות של הדיפלומטית האמריקאית הבכירה בועדה הדנה בהליכי הדחה  שחשפה באופן מביך את  משרד החוץ כגורם חסר השפעה בבית הלבן ומכשיר בידיו של הנשיא טראמפ.
להצהרה האמריקאית על ההתנחלויות אין שום משמעות מעשית מבחינת האו"ם. "ארצות הברית נטשה את אמנת האקלים, אבל האמנה שרירה וקיימת", אמר סגן ראש משלחת מערבית בתדרוך סגור, "על פי החלטת מועצת הביטחון ההתנחלויות הן הפרה של החוק  הבינלאומי". הוא הוסיף כי "אם מחר תתקיים הצבעה במועצת הבטחון או במליאת העצרת על הנושא, רוב מכריע וגורף יאשר שההתנחלויות אינן חוקיות". 

דיפלומטים בניו יורק תוהים האם פומפאו עדכן מראש את ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא, על ההצהרה המתוכננת בנושא ההתנחלויות. היחסים בין השניים אינם טובים, וזאת בלשון המעטה. פומפאו לא אוהב את העובדה שהוא לגמרי מנותק ומורחק מנושא תוכנית השלום, שמטבע הדברים שייך למשרד החוץ, וקושנר מצדו לא מחבב את פומפאו ודואג במיוחד לשמור אותו מחוץ לעניין. גורמים מעריכים כי קושנר כבר התייאש מסיכויי התוכנית שעליה עמל כשנתיים. לדבריהם, קושנר התפכח מסיכויי התקבלותה של התוכנית בעקבות הכשלון  הצורב של "הפסגה הכלכלית" שיזם וארגן בבחריין מוקדם יותר השנה. הוא הופתע מהיקף ועוצמת ההתנגדות והחשדנות שגילו המדינות הערביות, שהשתתפו בפסגה, למאמצי התיווך שלו.
שגרירים ודיפלומטים נמנעים מהתייחסות למהלכים של הנשיא בתחום מדיניות החוץ, וההערכה במסדרונות האו"ם היא שההצהרה נעשתה כחלק מהמאמץ של טראמפ לשמור ולהבטיח את את התמיכה בו בקרב מיליוני האוונגליסטים. "הנשיא נמצא במצב לא טוב", אמר דיפלומט מערבי בכיר, "הוא לועג לדיוני הוועדה הדנה בהדחתו, אבל העדים והעדויות שנאמרו באחרונה טורדים את מנוחתו והחלו לייצר אצלו ספקות לגבי נצחונו בבחירות נשיאות בשנה הבאה".