הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם, אבל איני בטוח שהאדם הוא חברו הטוב ביותר של הכלב - אפילו של הכלב שהוא מגדל, אוהב ומטפח. אנו אומנם קונים לו מזון יקר ולוקחים אותו לווטרינרים טובים ולעתים לבתי חולים ייעודיים להולכים על ארבע; אבל יש דברים שאנו מונעים ממנו, קרוב לוודאי מחוסר מודעות. 
 
פעמים רבות אנו פונים לרפואה משלימה: להומאופתים, כירופרקטים, מדקרים - מדוע לא עולה בדעתנו לספק את הטיפול הזה גם לכלבים שלנו? לא מגיע להם? עליהם זה לא משפיע? מתברר שכן, ואפילו בהצלחה - הרי אי אפשר לדבר על השפעת פלצבו כשמדובר בבעלי חיים.
 
חזרתי לא מזמן מכינוס מדעי באירופה, ולהפתעתי, פרט לרופאים המטפלים בבני אדם נכחו גם וטרינרים. מרופאים אלה - שחלקם ישראלים - למדתי בין השאר שיש טיפולים משלימים ורפואה משלימה לכלבים, לחתולים ולחיות בית אחרות, וההצלחות גדולות ורבות. בין השאר כוללים הטיפולים הזרקות קולגן, הזרקות PRP, טיפול בתאי גזע ושינוי תזונה. 
 

וזה לא הכל: רוב הווטרינרים יוצאים נגד אוכל יבש לכלבים. אין ספק שאכילת מזון טרי, בריא ומגוון עדיפה על אוכל יבש המכיל את אותם מרכיבים. זו גם המלצתם של ארגוני רפואה הומנית אשר מאומצת יותר ויותר על ידי איגודי רפואה וטרינרית בעולם, למורת רוחם של יצרני האוכל היבש לחיות בית.
 
מגמת האוכל היבש קיימת פחות ממאה שנים. מאז ביית האדם את הכלב, חי הכלב ליד בעליו ואכל את שאריותיו. כעת רבים הווטרינרים הקושרים חלק ממחלות החיות לעודף משקל. לגבי העובדה ששכיחות הסרטן אצל כלבים נמצאת בסימן עלייה, הם טוענים שייתכן שהיא קשורה למזון שהם צורכים
 
מערכת החיסון קשורה למערכת העיכול ולתזונה, כמו גם לאיכות המזון. גם לגבי בעלי החיים, כמו אצל בני האדם, נכונה האמרה: "אתה מה שאתה אוכל". מתברר שמערכת העיכול של חיות הבית המבויתות השתנתה במהלך השנים שבהן הם חיים בקרב בני האדם, והתאימה את עצמה למזונות שאנחנו אוכלים. כאשר אני נותן לכלב שלי שאריות מהאוכל שלי, אני יודע בדיוק מה הוא מקבל וכמה הוא צורך.
 
אז אפשר לתת לכלב בשר, עוף, קטניות, חלבונים, ירקות, עמילנים, עם או בלי תבלינים, בדיוק כפי שאנו אוכלים. אפשר להתאים להם אוכל צמחוני או טבעוני, ולהשתדל להוריד מהתפריט פחמימות זמינות, קמח לבן, אוכל מעובד. אין לתת להם ענבים, צימוקים, אגוזי מקדמיה ואוכל עם תיבול עז וחריף. אולי אם הייתי נחשף למידע הזה מוקדם יותר, הייתה כלבתי האהובה טיני חיה עוד כמה שנים.