הפעם החלטתי לכתוב על נושא רפואי: מרגיז אותי שאף על פי שאנחנו או־טו־טו בשנת 2020, אנשים חוששים לגשת לבדיקה לנוכחות וירוס האיידס, HIV, בגופם. ומרגיז אותי שיש עדיין אנשי צוות רפואי שחוששים ממגע עם חולי איידס או עם נשאי הווירוס.



בדצמבר יחול חודש המודעות לאיידס. המהפכה הרפואית הפכה מחלה סופנית חשוכת מרפא למחלה כרונית המאפשרת ניהול חיי יומיום תקינים. אנשים המטופלים דרך קבע כבר אינם מידבקים, אפילו במהלך קיום יחסי מין ואפילו במגע מיני ללא אמצעי מניעה.



בסוף 2018 היו כ־38 מיליון אנשים ברחבי העולם שחיו עם וירוס ה־HIV. נשאים אלה נושאים בדמם את הווירוס ואינם חולים. לעומתם חולי איידס הם אלה שמופיעים אצלם סימנים לירידה בתפקוד מערכת החיסון, עם כל המשמעות הכרוכה בכך, כמו נטייה לזיהומים פטרייתיים, ויראליים וחיידקיים - וזה במקרים הקלים. הם עלולים להידבק גם במחלות קשות יותר כמו שחפת ודלקת קרום המוח, ועלולים להתפתח בגופם גידולים סרטניים כמו לימפומות וסרקומה.



העברת הווירוס היא לרוב ביחסי מין לא מוגנים, אך היא מתרחשת גם דרך עירוי דם, הדבקת עובר בתהליך הלידה, העברתו בחלב אם בזמן ההנקה וטיפול שיניים בציוד שלא חוטא כהלכה. הווירוס נפוץ יותר בקרב אוכלוסיות אתניות מסוימות שבאו מארצות שבהן המודעות לנושא נמוכה, ועל כן לא נבדקת שם נוכחות הווירוס במנות דם, למשל. הוא גם נפוץ בין אנשים המרבים לקיים יחסי מין מזדמנים או כשנעשים חילופים מרובים של בני זוג ללא הגנה, ובקרב צרכני סמים החולקים את אותם המזרקים. יש להדגיש: לא ניתן להידבק במגע אקראי עם החולה - לחיצת יד, נשיקה, חיבוק או שתייה מאותה כוס ואכילה באותם כלי אוכל.



בדיקת איידס. צילום: רויטרס
בדיקת איידס. צילום: רויטרס



בדיקת דם תיתן את התוצאה ותאפשר קבלת טיפול שבעבר היה מורכב מכדורים רבים (קוקטייל), וכיום מסתכם בלקיחת כדור או שניים ביום. כתוצאה מטיפול קבוע, לא ניתן יהיה להבחין במחלה בדם החולים. קיום יחסי מין בטוחים, ביצוע בדיקת הדם וטיפול במקרה הצורך הם הדרך היחידה והבטוחה למניעת המחלה.



הוועד הישראלי למלחמה באיידס עושה עבודת קודש. הוא מבצע בדיקות אנונימיות ל־HIV וגם לעגבת (סיפיליס), ועוסק בהסברה, במניעה ובתמיכה בחולים. מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו, והוא זמין לכל מי שחושש שמא נדבק במחלה. חבל שאין לו תקציב גדול מספיק כדי לפרסם בקנה מידה רחב יותר את פועלו המבורך. מרגיז אותי שעדיין יש בארץ נשאי HIV ואולי אף חולי איידס שאינם מודעים לכך, ומדביקים אנשים אחרים ומסכנים את חייהם.


לכו להיבדק. אם נדבקתם, כדור או שניים ביום יבטיחו כי תוחלת חייכם תהיה כמו זו של אדם בריא. לא שווה?