ההחלטה על הקמת שכונה יהודית נוספת במתחם השוק הסיטונאי בחברון התקבלה בתום סדרת דיונים שקיים שר הביטחון הטרי נפתלי בנט עם מתפ”ש (מפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים), המנהל האזרחי, שב”כ וגורמי ביטחון נוספים. כך נכתב בהודעת שר הביטחון.



במערכת הביטחון נמנעו אתמול מלהגיב בעניין זה, כיוון שמדובר בהחלטה שנמצאת תחת סמכות הדרג המדיני. עם זאת, גורמים שונים במערכת הביטחון הביעו ביקורת על מהלך הבזק של שר הביטחון בעיתוי הנוכחי, בטענה שהחלטות שונות מתקבלות בצורה מהירה וחפוזה, ללא קיום דיונים מעמיקים מספקים בנושאים שבהם יש משמעות לשיקולים ביטחוניים רחבים, מעבר לשיקולים פוליטיים מידיים.



במערכת הביטחון מבינים היטב את משמעות התקופה הפוליטית הרגישה, כשכהונת בנט כשר ביטחון עשויה להימשך חודשים ספורים בלבד, בהנחה שלאחר הקמת ממשלה בישראל איוש התפקיד ייפתח מחדש. הבעיה במציאות זו היא התחושה שנוצרה בקרב גורמים שונים במערכת הביטחון בנוגע לריבוי ההצהרות בתקשורת, שיוצרות מציאות בשטח ונובעות, בין השאר, משיקולים פוליטיים.



בתוך שלושה שבועות בלבד הספיק בנט להצהיר על שינוי מדיניות ומשוואות תגובה בחזית הצפון וברצועת עזה, אף שבפועל צה”ל פועל תחת אותה המדיניות, שמתואמת גם עם ראש הממשלה. גם בנושא החזקת גופות המחבלים, הודיע בשבוע שעבר שר הביטחון על החלטתו שלא להשיב גופות מחבלים מארגוני טרור שאינם חמאס גם ביהודה ושומרון. ההחלטה נתמכה לכאורה על ידי גופי הביטחון השונים, אך לא אושרה עד עכשיו על ידי אותם גורמים.



בפועל, במערכת הביטחון סבורים שלא רק שלמהלך זה אין כל משקל במשא ומתן עם חמאס בנושא השבויים והנעדרים, אלא שהשפעת ההחלטה על המציאות הביטחונית ביהודה ושומרון עשויה להיות שלילית, מבלי שהצד השני העלה שיקול ענייני להחזקת הגופות בידי ישראל.



במערכת הביטחון אין מחלוקת על סמכות הדרג המדיני, אבל בעיתוי הנוכחי הצהרות על הצורך במדיניות חדשה מול איראן בסוריה, שינוי מדיניות לכאורה בדרום, מדיניות חדשה בנושא השבת גופות מחבלים והחלטות לגבי הבנייה בחברון - כשכל זאת מתקיים בתקופה כל כך קצרה - גוררות ביקורת על חוסר ענייניות מקצועית לכאורה בהצהרות השונות, בשל שיקולים פוליטיים.