ההיסטוריה עבדה הלילה בארצות הברית שעות נוספות. בפעם השלישית בתולדות הרפובליקה, התקיימה בבית הנבחרים הצבעה על הדחת נשיא מכהונתו. אבל התוצאות לא בדיוק הצדיקו את ההשקעה העצומה. להלכה בית הנבחרים הצביע ברוב של 230 נגד 197 להדיח את הנשיא, אבל למעשה הוא ימשיך


לכהן עד סוף תקופת כהונתו בנובמבר שנה הבאה. הדחה סופית כפופה וזקוקה לאישור הסנאט, שם הרוב הרפובליקני בבית העליון צפוי לסכל את המהלך.



הדמוקרטים יצאו עם חצי תאוותם בידם: נשיא מוכה, מושפל ומוכתם. אבל ישאר בבית הלבן. הרפובליקנים השתדלו מאוד לערער על ההוכחות שהנשיא הפר את החוק, שהיה הנימוק המרכזי של הדמוקרטים. הם הצליחו יותר להוכיח שהנאמנות המפלגתית היא מעל לחוק.



גזר דינה הסופי של ההיסטוריה בפרשת הדחת טראמפ יתברר ויינתן בתוצאות הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020. אז יתברר כיצד הושפעו האמריקאים מהדחתו העקרונית של טראמפ בקונגרס ואם ההאשמות נגדו היוו שיקול מכריע בדפוסי ההצבעה שלהם. בקרב פרשנים שהתבטאו אתמול בראיונות בתוכניות החדשות בערוצי הטלוויזיה היו כאלו שהעריכו כי ההיסטוריה תקל ותתייחס בסלחנות לנשיא טראמפ. להערכתם, הליכי ההדחה אפילו יחזקו את מעמדו ויגבירו את סיכוייו בבחירות 2020. עוד  נחזור לזה.



מה שכבר ברור, שיום אתמול לא היה ולא ייזכר כשעתה היפה של אמריקה. לא רק נשיא מכהן הושפל. מוסד הנשיאות של מעצמת-על נחשף במלוא עלבונו. גם הנשיא ריצ'רד ניקסון שעמד על סף הדחה ב-1974 והתפטר, וגם הנשיא ביל קלינטון שנחלץ מהדחה בהצבעה בסנאט ב-1998 לא עברו, לא חוו ולא ספגו מנות כאלו של השפלה, של עלבונות, של ביזוי והכפשה בכמויות שניחתו על דונלד טראמפ, בשימועים ובעדויות בשתי הוועדות בקונגרס ובנאומים שהדמוקרטים נשאו בוויכוח שהתקיים לפני ההצבעה.



"טראמפ חש על בשרו את העלבון שגרם לאחרים"


אבל כפי שציין פרשן בכיר ותיק בערוץ ציבורי, "לא זכור נשיא שפיטר, הדיח וסילק לא פחות מ-19 בכירים, ביניהם שרים, יועצים לבטחון לאומי, ראשי צוות הבית הלבן כפי שעשה הנשיא טראמפ. עכשיו הוא חש והרגיש על בשרו את העלבון וההשפלה שהוא גרם בזמנו לבכירים שפיטר". צריך לזכור, שהנשיא טראמפ מעריך את עצמו כמי שאין בלתו ואלוהים הוא סגנו. כל ביטוי של זלזול, כל גילוי של נלעגות ובוז נגדו חותכים בו כאיזמל בבשר חי.



וזה לא נגמר הלילה. עכשיו יתחילו ההכנות למשפט שיתקיים בסנאט. המדובר בהליך שיתחיל כנראה בתחילת השנה האזרחית ועשוי להימשך חודשים אחדים. את ההליך בסנאט ינהל נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס. הדמוקרטים רוצים לזמן עדים למשפט בסנאט, ביניהם ג'ון בולטון היועץ לענייני ביטחון לשעבר, שלא העיד בהליך ההדחה בקונגרס. הבית הלבן מסרב לשתף פעולה ומונע מעדים להופיע במשפט בסנאט. לפי דיווחים באמצעי התקשורת, מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל פועל בתיאום מלא עם הבית הלבן, וכבר הצהיר כי הוא מתנגד להזמנת עדים.



מעניין שיש פרשנים המעריכים שמכל המהומה הזאת, בקונגרס ובסנאט, סביב הליכי הההחה, הנשיא טראמפ עוד יצא המרוויח. באתר החדשות של השבועון 'טיים' פורסם שלשום מאמר פרשנות שמסביר "איך מאמצי הדמוקרטים לבלום את טראמפ על ידי הדחה יכולים להגביר ולחזק את נשיאותו". שני הכותבים, מדווחים כי "בעת הנשיא עצמו משתולל מכעס בבית הלבן, יועציו הקרובים כבר הקימו צוות מיוחד שיפעל ויתכנן יוזמות במטרה לנצל את ההליכי ההדחה לטובת הנשיא ולהבטחת נצחונו בבחירות 2020".



לדברי הכותבים,יועצי הנשיא הקרובים מתכוננים בשלבים הראשונים להתרכז במאמצים להשיג תרומות גדולות למימון קמפיין הבחירות שלו. "אני משוכנע ומאמין (שהליכי ההדחה) הפכו את הנשיא לחזק יותר", אמר בכיר בבית הלבן בראיון ל'טיים'. הבכיר ציין כי "התחזקות הנשיא וסיכוייו לנצח בבחירות לנשיאות יבואו לידי ביטוי במיוחד בבסיסי התמיכה בו ואהדה כלפיו". לדברי העתון, "יועציו הקרובים של הנשיא כבר הפיצו מידע בנוגע להליכי ההדחה באלפי רשתות חברתיות שכבר הניבו בשבועות האחרונים תרומות בהיקף גדול".