שני סבבי הבחירות הקודמים התנהלו בצלם של אירועים ביטחוניים בעזה, אבל מתרבים הסימנים לכך שבבחירות מועד ג' תשומת הלב שלנו תופנה לצפון. המאמצים הבלתי פוסקים של איראן להתבסס בסוריה ולהעביר לחיזבאללה יכולות מדויקות ידרשו מתישהו מישראל להתערב, וכבר ברור שבפעם הבאה התערבות כזאת תגרור תגובה של הצד השני. הסבירות להסלמה בגבול הצפון גוברת, והאתגר של ישראל יהיה לתחום אותה ביום או במספר ימי קרב, ולא להיכנס לעימות רחב. 
 
שר הביטחון נפתלי בנט (שעדיין מתרגש למשמע צירוף המילים הזה) מקפיד לנצל כל במה כדי להבהיר שהוא נחוש בדעתו לפרק את התשתית האיראנית בסוריה ולבסוף לסלק את האיראנים משם. מנגד, האיראנים נחושים בדעתם שלא להבליג עוד על תקיפות ישראליות נגדם. לא צריך להפריז בערך של יכולות התגובה שיש לאיראן בסוריה. עד כה רוב ניסיונות התגובה שלהם הסתכמו בירי לא יעיל של רקטות לגולן או נחשפו למודיעין הישראלי וסוכלו. איראן הייתה רוצה לבצע התקפה מדויקת נגד ישראל, בנוסח טילי השיוט והמל"טים שפגעו בסעודיה, אבל היא מתקשה להביא את היכולות האלה לטווח אפקטיבי נגד ישראל. 
 
בכיר במשמרות המהפכה, מורתזא גורבאני, איים לפני שבוע כי "אם ישראל תעשה טעות כלפי איראן, נשטח את תל אביב מתוך לבנון". מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, שעומד כנגד מה שכבר כונה "אינתיפאדה שיעית" נגדו בלבנון, נחרד ומיהר לתקן: "אם מישהו יפגע באיראן, היא תגיב בעצמה". וכדי להסיר ספק הוסיף: "איראן לא תרשה לעצמה שבעלות בריתה יגיבו במקומה". 
 

נסראללה נמצא היום באחד המשברים הפוליטיים הקשים שחווה. הרשת הלבנונית מוצפת קללות נגדו, ושיעים שבעבר הצביעו עבור חיזבאללה יוצאים להפגין ומאשימים את הארגון במצוקות הכלכליות של לבנון. אנשי חיזבאללה נקלעים לקטטות ברחובות ביירות וטריפולי עם לבנונים שמוקיעים אותם. ואם זה לא מספיק, באה השבוע מלכת היופי של לבנון וחידדה עבור נסראללה את המסר: "ישראל היא אויב ואנחנו שונאים אותה, אבל הלבנונים הם שיבחרו מתי להילחם נגדה". 
 
אבל מה יקרה אם בסוריה ייהרגו שוב לבנונים בתקיפה ישראלית? נסראללה כבר חישק את עצמו בספטמבר האחרון מפני תגובה על פגיעה בלבנונים, גם אם תתרחש על אדמת סוריה. עכשיו דמיינו שטילי הנ"ט שירה אז חיזבאללה לאביבים היו פוגעים באמבולנס הצבאי והורגים את יושביו. "אילו היו לנו חמישה הרוגים בתקרית הזאת", אומרים בצה"ל, "לחיזבאללה היו 50 הרוגים בתגובה שלנו".
 
מילה של טראמפ
 
זה בדיוק התרחיש שתרגלו השבוע בפיקוד הצפון: אירוע בסוריה שמתדרדר להסלמה בגבול לבנון. חיזבאללה מנסה להחדיר כוחות קרקעיים לישראל, צה"ל מקפיץ כוחות סדירים כדי להדוף אותם בטרם ייכנסו ליישובים, ובתום כמה ימי קרב יש עשרות הרוגים לבנונים ונזק כבד לכפרים השיעיים הסמוכים לגבול. האם ניתן יהיה לעצור הסלמה כזאת לפני שתגלוש למלחמה רחבה? לאיש אין תשובה מדויקת.
 
בפיקוד הצפון מבינים שהתרחיש הזה רלוונטי מאין כמוהו ושסכנת ההסלמה בגבול לבנון קיימת ומוחשית. חטיבת הקומנדו הוקפצה השבוע לצפון לתרגל הגנה על היישובים מפני כניסה של כוחות רדואן של חיזבאללה, ובמקביל צה"ל מפרק את בסיסי חיזבאללה ששוכנים בכפרים בצד הלבנוני. עוד לפני פינוי תושבים מזרעית ומשתולה, בצה"ל מתכוונים לפנות באש את עייתא א־שעב ויארון. 
 
נסראללה מבין שמעוזי התמיכה שלו לא יעמדו על תלם בסוף סבב לחימה עם ישראל. בספטמבר הוא מיהר לקפל את אירוע הירי, וצה"ל סיפק לו את התירוץ בדמות תרגיל ההונאה המגושם עם המסוק שדימה נפגעים. התרגיל הזה כבר לא יעבוד עוד פעם, ונסראללה יצטרך להיזהר בתקרית הבאה שלא לגרור את לבנון לעימות. 
 
לא רק חיזבאללה עובר ימים לא קלים בלבנון, גם פטרוניו האיראנים רואים את ארצם הולכת וכורעת תחת נטל הסנקציות נגדה. קרן המטבע העולמית צופה צניחה של כ־10% בתוצר האיראני לשנה הזאת, שממילא לא היה גבוה. בשבוע האחרון נסגרו בתי הספר והאוניברסיטאות באיראן בעקבות זיהום אוויר חריג שהשבית את הערים המרכזיות. אווירת המשבר מורגשת בכל רחבי איראן, ועכשיו גם עומד להיכשל הניסיון של איראן להפוך את עיראק לגרורה שיעית שלהם. 
 
הלחץ הזה עשוי להוביל את איראן למדיניות תוקפנית יותר, הן נגד ישראל והן במישור הגרעין. לפני שבועיים הבטיח הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בפני קהל של אלפי ישראלים במיאמי שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, אבל באותה נשימה אמר שצריך להביא את איראן להסכם גרעין חדש. כשנתפנה מהתחביב החדש שאימצנו, של בחירות כל כמה חודשים, זו צריכה להיות המשימה של ישראל: להביא את איראן להסכם גרעין חדש ומשופר ולהוציא אותה מסוריה.
 
הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13